Yangon

19 januari 2017 - Bagan, Myanmar

Mingalabar!!

Hier even een berichtje vanuit het jaja eindelijk mooie Myanmar! Onze laatste berichtje was zaterdagavond, dus we hebben ondertussen al weer heel wat dingen meegemaakt.
Nadat we zaterdag een nachtje in Guangzhou verbleven, moesten we om 4 uur weer opstaan om richting het vliegveld te gaan. Beide hebben we heel slecht geslapen, dus dat maakte de dag even extra zwaar. Om 7 uur vlogen we richting de volgende bestemming in China, Kunming. Na een prima vlucht kwamen we daar aan en moesten we even zoeken op het vliegveld waar we heen moesten voor onze volgende vlucht, want we hadden namelijk nog geen boardingpass. Het bleek ineens dat we de laatste vlucht namelijk met een andere maatschappij moesten vliegen.
Toen we eindelijk aan de beurt waren bij de incheckbalie, moest eerst onze visa etc. gecontroleerd worden. Toen we dachten klaar te zijn, vroeg ze ineens: "maar waar is jullie bagage?"
HUH!?!?! Op het vliegveld in Guangzhou hadden ze ons namelijk verteld dat onze koffers helemaal door zouden komen tot in Myanmar! Nu bleek ineens dat we ze op hadden moeten halen, dus werden we weer naar een andere balie gestuurd en konden we het verhaal daar weer helemaal opnieuw uitleggen aan niet engels sprekende chinees! Uiteindelijk naar veel uitleg, gemopper, en zielig kijken ging er iemand met ons mee naar weer de aankomsthal. En toen 20 min. later kwam daar ineens die vrouw aangelopen met onze backpacks, pfff wat waren wij blij zeg. Toen weer hup achteraan in de rij en weer wachten totdat we deze keer ook onze tassen konden inchecken.
Na een vlucht van ruim 2 uur kwamen we eindelijk aan in Yangon! Zo blij, dat ook daar onze bagage tevoorschijn kwam en we onze visum binnen 5 min. hadden geregeld. Even wat geld gepind en nu konden we echt gaan genieten! We hebben een taxi gepakt richting ons hostel en gezellig gekletst met de taxichauffeur. Na het inchecken in ons hostel zijn we gelijk nog maar even de stad ingelopen en zijn uiteindelijk beland op de 19th street, oftewel de bbq street. Hier heerlijk een paar bbq spiesjes op en een bordje fried rice gegeten. Met een Myanmar bier achter de kiezen hebben we de taxi teruggenomen richting het hotel en hebben we een douche gepakt en eindelijk wat schone kleding aangetrokken. Toen lekker snel de lamp uit en richting dromenland, want we waren helemaal gebroken van de afgelopen 3 dagen.
Na een goede nacht slapen zijn we na het ontbijt samen met Marlon(een leuke meid uit het hostel) richting het station gelopen. Daar hebben we na een uurtje wachten de circle train gepakt. Dit is een treintje dat in 3 uur een rondje door en om de stad maakt. Dit was erg leuk! Je krijgt een leuke eerste indruk vd mensen, stad en de natuur. Na 2,5 uur hadden we toch echt wel veel trek gekregen en zijn we uit de trein gestapt. We hebben op straat een soort kleine pannenkoekjes gegeten(hartige en zoete) en zijn toen doorgegaan naar een tempel met een hele grote liggende buddha. Daarna zijn we met de taxi richting de shwedagon pagode gegaan. Hier hebben we een rondleiding gehad van een gids en na de rondleiding hebben we genoten Vd zonsondergang. Met de taxi weer terug naar huis om even uit de rusten en daarna weer op naar de bbq street.
De volgende morgen hebben we lekker tot 8:30 geslapen(nog steeds moe namelijk) en zijn we na het ontbijt met Marlon en Volkert(een 21 jarige Fred van Leer) weer op pad gegaan. We zijn gestart met een kopje thee bij een theehuis met een paar hapjes, toen door gegaan naar 3 verschillende de marktjes. We hebben gelijk maar even zo'n hele mooie olifantenbroek gekocht, omdat we hier tot nu toe alleen maar in lange broek lopen(er loopt hier namelijk niemand in een korte broek). En na al 5 dagen die hardloopbroek dragen, vonden we een nieuwe broek misschien wel zo fris;-)! Na een lekker lunch zijn we met de taxi richting het koninklijke goude schip geweest en hebben we daar even rond gelopen. 'S avonds zijn we met Volkert en Willem(beide uit het hostel) weer naar de bbq street gegeten en na de tijd hebben we gezellig in het hostel nog een paar biertjes gedronken.
Vanmorgen zijn we met z'n tweeën naar het national museum geweest. Vanmiddag nog een beetje door de stad geslenterd en wat uitgerust in het hostel. We pakken zo de taxi en daarna de nachtbus richting Bagan waar we morgenvroeg om 6 uur hopen aan te komen.

En omdat we ineens geen WiFi meer hadden, kon ik de blog niet meer plaatsen, dus vandaar pas nu (de volgende ochtend). We hebben de rit in de nachtbus overleefd. Een klein beetje kunnen slapen en kwamen rond 4:45 al aan in Bagan. Snel naar het hotel gegaan en in bed gekropen tot 8:45 uur. Nu even aan het ontbijt en dan op pad!

Conclusie tot nu toe:
De vliegreis die eerst 16 uur zou duren, heeft nu "slechts" 44 uur geduurd, maar dat zijn we allang weer vergeten want we vinden Myanmar erg leuk! De mensen zijn vriendelijk, het eten is lekker en het weer is goed!