Beautiful Vietnam!

1 april 2017 - Dalat, Vietnam

Hoi allemaal!

Daar zijn we weer hoor! We hebben echt een super mooie en leuke week achter de rug en onze mening van Vietnam hebben we even bijgesteld(gelukkig!).
We waren aangekomen in Tam Coc, ook wel het Halong Bay van het vaste land. We waren al vroeg wakker en hadden daardoor voor 9:00uur al van alles(tas weer ingepakt, ontbeten, volgende bus en hotel) geregeld. Om 9:30 uur zaten we in het bootje waarmee we het mooie gebied konden bekijken. De roeiers staan er hier om bekend dat ze met de benen roeien. Dus onze stuurman had goede sterke benen, aangezien hij ons 1,5 uur heeft rondgevaren. Het was echt heel mooi! Je vaart tussen de groene rijstvelden en de reusachtige rotsformaties door. We hadden geluk dat we zo bijtijds waren gegaan, want het was nog heerlijk rustig. Op de terugweg kwamen we namelijk heeeeel veel bootjes tegen met andere toeristen. We hadden tijdens het varen een leuk hotel/restaurantje gezien aan het water. Dus bij terugkomst aan het vaste land hebben we 2 fietsen geregeld en daarmee zijn we naar het restaurantje gefietst. Hier hebben we heerlijk buiten gezeten met een hapje en een drankje. En zowaar kwam daar ineens de zon te voorschijn, dus dat was helemaal fijn. Na de lunch zijn we op de fiets gestapt om naar een uitzichtpunt te gaan. Nou via maps.me op onze telefoon hadden wij wel een korte route gevonden. De route was heel mooi tussen de groene rijstvelden door. Helaas stond er niet bij dat het pad dat wij hadden gekozen 1 grote modderpoel was. Dus met de fiets aan de hand probeerde we zo schoon en droog mogelijk het einde vd weg te halen. Dit lukte echter niet! Hihi onze voeten zaten helemaal onder modder en de spetters modder zaten echt overal. Nadat we ergens onze voeten hadden afgespoeld konden we beginnen aan de klim van 500 treden de berg op! Het was even zweten maar WoW wat hadden we toen een mooi uitzicht!!! Overal rotsformaties en heel veel groene rijstvelden. Nou denken jullie natuurlijk dat we al genoeg groene rijstvelden hebben gezien, maar in Vietnam zien we voor het eerst tijdens onze reis groene rijstvelden. In alle andere landen was het zo droog en warm, waardoor er nergens rijst kon groeien en daardoor waren  de velden alleen maar bruin. Ook was het erg leuk dat je kon zien waar we die ochtend hadden gevaren.
De terugweg besloten we maar even de "gewone" weg te pakken, aangezien we niet weer door de modder gingen lopen. We zijn weer terug gefietst naar dat leuke restaurantje aan het water en hebben daar heerlijk nog gegeten en gezellig gekletst met een ander Nederlands stel. Die nacht gingen we met de nachtbus door naar Hué. Om 20:00 uur moesten we klaar zitten voor de bus... nou om 21:30 kwam die eindelijk een keer aan kakken hoor. Rond 8:30 kwamen we na een redelijk busreis aan in Hué. We hadden voor aankomende nacht al een overnachting geboekt, maar we konden in het hotel gelijk aanschuiven voor het ontbijt. Dat was super lief en fijn, aangezien we wel toe waren aan een ontbijtje. Daarna konden we al inchecken en onze kamer in. Snel hebben we onze was bij elkaar geraapt(5kg) en deze ingeleverd. Toen we lopend onderweg waren richting de citadel van Hué, kwamen we een leuk en niet prijzig boottripje tegen. Hiermee gingen we eerst naar een tempel en daarna werden we afgezet bij de citadel. Prima start vd dag vonden wij! Nadat we de tempel hadden bezichtigd en door de citadel hadden gewandeld was het al 14:00 uur, dus tijd voor een lunch. We hebben ergens lekker geluncht in een leuk restaurantje dat in de lonely planet stond. Na ruim 2 uur werd het tijd om het tentje te verlaten en hebben we onze teennageltjes weer even netjes laten lakken. Dit was ondertussen toch echt wel weer nodig, aangezien onze laatste keer in Vientiane was. 's Avonds hebben we onder het genot van een Huda biertje wat gegeten en een paar potjes skipbo gespeeld.
De volgende morgen moesten we op tijd opstaan, want we gingen starten met onze easyrider tour. Om 9:00 stonden onze 2 chauffeurs klaar samen met de motoren. Nadat ze onze tassen op de  motor hadden vastgemaakt konden we starten. Nou jullie hadden ons moeten zien! We zaten echt met een glimlach van oor tot oor achterop die motor. Wat ontzettend gaaf was dit. We gingen eerst naar een tombe toe. Deze tombe is als 1
vd enige niet gebombardeerd door de Amerikanen tijdens de oorlog. We hebben hier heerlijk zwetend rond gelopen, aangezien ineens de zon fel was gaan schijnen. Na de tombes stapte we weer op de motor en konden we eindelijk Hué uitrijden. We kwamen langs mooie rijstvelden, over rivieren, langs de zee en zagen nog zoveel andere mooie dingen om ons heen. Ze reden beide heel netjes en zeer voorzichtig en we zaten beide achterop de motor volop te genieten! Tegen 15:00 uur kwamen we aan bij de Vinh Moc tunnels die gelegen liggen net iets boven de DMZ van Vietnam. Hier hebben 90 familie's zich schuil gehouden. Nadat we een filmpje hebben gekeken, kregen we een rondleiding door de tunnels. Het is echt heel indrukwekkend dat de mensen zo'n groot tunnelcomplex hebben gebouwd. De diepste tunnels zitten 25 meter onder de grond en daar kan je nog steeds in. Het is niet voor te stellen dat mensen daar jaren hebben gezeten om onder te duiken voor de Amerikanen. In deze tunnels zijn 18 baby's geboren tijdens de oorlog. De vader van het meisje dat ons rondleidde was 1 van deze 18 baby's, dus dat was wel heel bizar. Ze kent de verhalen uit deze tunnels heel goed van haar opa en oma en later van haar vader. Na de rondleiding gingen we richting het hotel. Het was een beetje oudbollig, maar wel prima hotel aan de zee. Dus nadat we even hadden uitgerust op bed hebben we nog kort over het strand gewandeld. We waren de enige gasten in het hotel samen met onze 2 bestuurders. We hebben die avond echt heerlijk en super veel gegeten. Die mensen vh hotel hadden zich echt uitgesloofd voor ons.
De volgende morgen stonden we weer op tijd op. Toen we richting het ontbijt gingen, kwamen we erachter dat het echt keihard regende. Shit hebben wij weer. Dus na het ontbijt gingen de mannen ons even "aankleden". We kregen eerst een plastic zak over onze schoenen/enkels heen. Daarna kregen we een soort regensok aan die tot net onder onze knie zat. Kortom super charmant onder een korte broekje.. Haha! Toen kregen we nog een mooie blauwe regenbroek en regenjas aan. Onze tassen werden in plastic tassen gedaan en we konden beginnen met onze 2e dag. We begonnen onze dag bij de DMZ. Dit is het gebied waar een aantal jaar de grens zat tussen noord- en zuid-Vietnam liep. Door dit hele gebied liep een rivier die zeg maar de "grens" vormde tussen deze 2 delen. We hebben hier even een fotootje gemaakt vd brug die tussen deze 2 helften stond. Daarna hervatte we onze tocht richting de bergen. Na ongeveer een uurtje rijden kwamen we aan bij de Ho Chi Minh trail. Het regende continue nog wel zachtjes, maar het uitzicht was zo ontzettend mooi dat we nog steeds volop aan het genieten waren achter op de motor. Na een kleine stop om een bordje Pho naar binnen te slurpen vervolgenden we onze tocht over de mooie Ho Chi Minh trail. Het weer werd echter wel slechter en slechter. We reden steeds hoger totdat we zelfs tussen de wolken reden. Maar ondanks dat we een beetje zaten te klappertanden achterop die motor genoten we nog steeds vh mooie uitzicht. Het uitzicht was niet ver aangezien we niet verder dan 10 m konden kijken, maar de natuur dicht om ons heen was zo mooi! Tegen een uurtje of 4 kwamen we aan bij ons volgende hotel. Dus na een lekkere warme douche zijn we onder ons dekbed blijven liggen totdat het tijd werd voor het avondeten. Het eten was deze avond heel wat minder dan de avond ervoor, maar we hebben onze maagjes gevuld dus we konden daarna lekker gaan slapen.
De volgende morgen was het gelukkig droog en na ons ontbijt sprongen we weer achterop de motor.
Aangezien het weer richting de wolkenpas niet goed was hebben we een andere route genomen richting Hoi An. We hebben eerst nog een stuk over de Ho Chi Minh trail gereden. Het was iets helderder dan de dag ervoor dus we konden nu veel verder kijken. Na een uurtje of 2 rijden begon het weer zachtjes te regenen. Wij onze mooie regenpakje weer aangetrokken en toen zijn we door gereden naar My Son. Dit is soort ienieminie Angkor Wat(maar heeft iets meer een hindoeïstische achtergrond), maar het is grotendeels kapot gebombardeerd tijdens de oorlog door de Amerikanen. Je ziet zelfs de plekken nog waar de bommen zijn ingeslagen. Het was wel mooi, maar niet fantastisch. Na een super slechte lunch daar zijn we weer op de motor gestapt richting Hoi An. We kwamen weer door de binnenlanden, dus ondanks de regen genoten we vh uitzicht. Met een soort pondje zijn we de rivier overgestoken en rond 15:00 uur reden we Hoi An binnen. Dit waren echt 3 hele mooie dagen. De 2 bestuurders waren ook echt super leuk en lief. Die van Anniek sprak goed Engels en was tevens ook onze gids. Die van mij sprak weinig Engels, maar zorgde wel echt super goed voor ons. Hij hielp ons met alles en we wisten dat hij het thuis niet zo breed had! Dus met een goede tip voor hem, hebben we met een knuffel afscheid genomen van onze easy riders! Aangezien het in Hoi An ook regende zijn we nadat we even op bed hadden gelegen richting een restaurantje gelopen met onze mooie North face regenjasjes. Daar hebben we een paar uur gezeten met skipbo, veel lekker eten en een paar biertjes.
De volgende morgen hebben we onze fiets gepakt en zijn we het centrum van Hoi An in gegaan. Onderweg hebben we een lekker ontbijtje gescoord. We hebben heerlijk over de markt rondgelopen en veeel te veel gekocht. En toen stond hij daar weer: de lange Folkert! Super gezellig en leuk om Folkert(de leuke jongen uit Myanmar en Laos) weer te zien! Hij reist zijn laatste paar weken met Myrthe(een vriendin uit NL) door Vietnam. We hebben een half uur staan kletsen en toen afgesproken dat we 's avonds samen zouden gaan eten. Grappig was het dat we ze die dag nog 3 x tegenkwamen. Na de ontmoeting met Folkert en Myrthe zijn wij door gelopen richting de bekende Japanse brug. Hier even een fotootje gemaakt en verder heerlijk door Hoi An gewandeld. Wat een super leuk stadje. Overal hangen lampionnetjes en het ziet er heel gezellig en knus uit. Hoi An staat ook bekend om zijn kleermakers etc. Ik had van te voren al een tas bedacht die ik graag wilde laten maken in Hoi An. Dus deze heb ik die middag even besteld. 's Avonds hebben we met Folkert en Myrthe op straat allerlei lekker streetfood gegeten. Het was super gezellig en we gingen "even" een barretje in, waar we een gratis cocktail kregen. Daarna volgenden er nog vele cocktails en hebben we fanatiek met z'n 4en staan dansen op de dansvloer. Tegen 01:00 uur lagen we netjes in ons bedje aangezien we de volgende morgen weer een beetje op tijd op moesten staan voor de kookworkshop.
Een tikkeltje brak startte we de volgende morgen met het ontbijt. Om 8:15 uur werden we opgehaald met een busje. We gingen eerst met onze kokkin Vam naar de markt. Daar kregen we uitleg over diverse producten en dat vond ik erg leuk. Helaas was Anniek erg slecht in orde en nadat we met z'n allen een kopje koffie hadden gedronken, hebben we helaas Anniek af moeten zetten bij het hotel. Er was nog een andere vrouw ziek weg gegaan dus ipv 12 personen waren we nu nog maar met 10 personen.
Iedereen moest van te voren een gerechtje uitzoeken, dus we hadden boodschappen gehaald voor alle 12 de gerechten. We begonnen met het bereiden vh vlees en vis. Nadat we dat gedaan hadden gingen we verder met de specerijen en groente. Daarna ging ieder zijn gerecht maken met haar en zaten wij met z'n allen om het kookeiland heen om te kijken of te helpen. Na elk gerecht dat gekookt was gingen we het eerst lekker met z'n allen opeten. Daarna begon de volgende met het volgende gerecht. Ik heb zelf de volgende 2 gerechten gemaakt: vis met een tomatensaus en garnalen met chili en lemongrass. Beide erg lekker!
Na 12 gerechten stond ik toch wel een beetje op knappen hoor!;-)  Het was echt een super leuke kookworkshop, helaas was het wel erg jammer dat Anniek er niet bij was. Rond 16:00 uur kwam ik weer terug in het hotel. Gelukkig was Anniek al wat meer opgeknapt! 's Avonds zijn we weer gezellig met Folkert en Myrthe gaan eten. Na het eten hebben we nog een uurtje gepoold en daarna zijn we lekker richting onze hotelkamer gegaan.
De volgende morgen zijn we met de fiets naar het strand gefietst. Heerlijk hebben we hele dag aan het strand gelegen met een boekje. Het was af en toe heel zonnig en af en toe heel bewolkt. Maar de zon was wel super sterk die dag. Die avond hebben we bij Orivy gegeten. Dit was een goed restaurantje waar Anniek 3 jaar geleden ook heerlijk had gegeten. Gelukkig was het nog steeds zo lekker en goed!
De volgende morgen hebben we eerst nog onze laatste spulletjes gekocht in het centrum en heb ik mijn tas opgehaald. Daarna kwam de volgende strijd... hoe krijgen we alles in de backpacks?! Maar het is ons gelukt om alles in en rondom onze backpacks te pakken mbv onze flightbag!
Daarna hebben we lekker op het strand garnalen gegeten en nog een paar uur aan het strand gelegen. Toen het wat kouder werd zijn we terug gefietst naar het hotel. Ik heb toen wat broodjes gekocht die we bij het hotel hebben opgegeten. Nadat we ons beide even lekker hadden opgefrist onder de douche werden we rond 18:15uur opgehaald voor de nachtbus. We werden ergens langs de weg gedropt en moesten daar 3 kwartier wachten op de volgende bus. Het was grappig dat we Liselotte weer tegen kwamen(dit was een meisje die we hadden ontmoet tijdens de Sapa trekking). Zij reisde nu samen met een Nederlandse jongen(Bas). Samen hebben we ons een beetje vermaakt in de bus. Die nacht heb ik echt super goed geslapen! Helaas toen ik om 6:45uur wakker werd waren de andere al wakker en die vertelde mij dat we al bijna 3 uur stil stonden met pech! Shit hebben wij weer.. ergens langs de snelweg hebben we 7 uur stil gestaan. Er was geen eten te krijgen en voor het toilet moesten we vragen of we bij mij mensen thuis gebruik mochten maken vd toilet! Na 6,5 uur kwam de buschauffeur terug en hebben ze de bus weer gemaakt. Daarna moesten we verder. Rond 13:00 uur kwamen we eindelijk aan bij een restaurantje en konden we wat eten.
Om 16:00 uur waren we dan eindelijk in ons hotel. Dus in 22 uur tijd hebben we 650km afgelegd. Echt fantastisch als je weet dat je in de tijd ook van Ede naar Azië zou kunnen reizen met het vliegtuig! Haha..
We zijn nu in Dalat aangekomen, dit is een stadje in de bergen. Hier is het wat frisser en ja het regent ook hier weer. Er is in Vietnam volgens mij pas 1 dag geweest dat we geen regen hebben gehad, dus we beginnen er ondertussen een soort van aan te wennen. We kwamen hier eigenlijk heen vanwege het canyoningen, helaas gaan we dit nu niet doen! Er is namelijk vd week een ongeluk/iets gebeurd, waardoor die man vh het hotel ons heeft afgeraden dit te gaan doen! We hebben iedereen in Nederland beloofd om weer heelhuids terug te komen. En zoals jullie weten zijn we heel goed in ons bezeren, dus we gaan nu alleen naar de watervallen kijken hier in Dalat.

Verder genieten we nog heel erg van onze mooie reis. Wel zijn we ons bewust dat we over 2 weken al weer terug zijn in NL! Dus tot die tijd nog lekker genieten!
We hopen dat in Nederland ook alles goed gaat!

Tot snel weer!

Veel liefs ons

1. Mariska:
    4 april 2017
    Wat een verhalen meiden!! Doe maar voorzichtig hihi. Heel veel plezier nog eventjes.. voor je het weet loop je weer op de OK! Liefs Mariska