WoW Bagan wat ben je mooi!!!

22 januari 2017 - Mandalay, Myanmar

Hoi vanuit het mooie Myanmar,

Bedankt voor al jullie leuke reacties op onze blog! Super leuk dat jullie ons volgen tijdens onze reis!

Onze eerste week in Myanmar is voorbij gevlogen, we hebben al zoveel gezien en meegemaakt. Het is hier echt heel leuk en mooi. Zoals jullie al hadden gelezen zijn we afgelopen week aangekomen in het mooie Bagan. Dit is echt 1 vd mooiste plekken waar we ooit geweest zijn!! Er staan in dit gebied hele mooie grote, kleine, maar vooral hele oude tempels. Deze liggen verspreidt over het gehele gebied, dus na het dutje na de nachtbus zijn we vd week op een E-bike(klinkt als heel wat, maar het is gewoon een elektrische scooter) gestapt. Beide hadden we een eigen E-bike en daarmee scheurden we het hele gebied door. Er zijn wel 2 grote hoofdwegen in het gebied, maar de rest zijn zandwegen. Dit zorgt soms best voor gekke kapriolen. Tegen het einde vd middag zijn we naar een tempel gereden waar we die dag al eerder waren geweest. Vanaf deze tempel hebben we de zonsondergang gekeken, echt heel mooi!! Daarna weer brrrr koud op onze E-bike terug richting ons hotel. Het koelt hier namelijk 's avonds flink af. Overdag ligt de temperatuur op ongeveer 32 graden, maar 's avonds en 's nachts is het soms maar 12 graden. Die avond hebben we gezellig met Marlon gegeten, want zij zat toevallig ook in Bagan. Na het eten snel naar bed, want de volgende morgen moesten we vroeg op voor de ballonvaart.
De volgende morgen was het dan eindelijk zo ver! We werden met de taxi opgehaald en kregen eerst een lekker warm kopje koffie/thee op het terrein vd ballonvaart. We zaten alleen met de mensen die de premium ballonvaart hadden geboekt, dus dat was wel lekker rustig en goed geregeld. Nadat ze ons in 2 groepen hadden verdeeld, kregen we het één en ander te horen over de luchtballon. We zaten uiteindelijk met 6 andere mensen en onze piloot Paulo in de ballon. Na het opblazen vd ballonnen, ging onze ballon als 3e vd 21 ballonnen de lucht in. WOW, wat ontzettend gaaf was dat! Zo'n fantastisch en mooi uitzicht, helemaal toen de zon opkwam. Dit was echt een once in a lifetime experience!! Al die mooie tempels vanuit de lucht, de zonsopkomst, de andere ballonnen voor en achter je en de rust die er is zo hoog in de lucht. Dit zorgde voor 2 hele gelukkige dames! Ruim een uur hebben we kunnen genieten in deze ballon. Tussendoor natuurlijk veel foto's en filmpjes gemaakt, maar met name genoten vh bijzondere moment. Nadat Paulo ons weer veilig op de grond had gezet konden we aan de champagne. Daar hebben we met de mensen van onze ballon geproost en kregen we ons certificaat vd ballonvaart. Gelukkig hadden ze ook wat lekkere versnaperingen liggen, want we hadden ondertussen ook wel een beetje trek gekregen. Na 2 flinke glazen champagne hebben ze ons met een heel oud en leuk busje teruggebracht naar het hotel, waar we gelijk bij het ontbijt konden aanschuiven. Die dag zijn we weer op pad gegaan met onze E-bikes. Het is extra leuk om door het gebied te rijden, waar je dezelfde ochtend nog over bent gevlogen. Die avond hebben we de zonsondergang gekeken op een hele grote uitkijktoren (het zou verboden moeten zijn zoiets hoogs en lelijks te bouwen in dit mooie gebied). Onder het genot van een biertje hebben we vanaf de 13e verdieping genoten vd zonsondergang. Toen weer door het losse zand terug op de E-bike!
Die avond hebben we nog een keer gezellig met Marlon gegeten.
De volgende morgen was het weer heel vroeg, want we gingen nu de zonsopkomst vanaf een tempel bekijken. Dus brrrr koud en in het donker op de E-bike richting een tempel die Marlon ons had aangeraden. We stonden met 8 personen op de tempel wederom te genieten van een prachtig uitzicht! Daarna weer terug naar het hotel, zodat we even konden ontbijten. Na het ontbijt zijn we onder de douche gesprongen en naar de markt geweest. Met een vroege lunch achter de kiezen zijn we met Sander(Estland) en Chiel(NL) een boottochtje gaan maken. We hadden ze de avond ervoor ontmoet na het eten. De pick-up service kwam ons ophalen, dus we dachten er komt wel een taxi... moesten we zelf maar even met een mannetje naar de haven lopen(20 min). Vanaf het strandje konden we via de Irrawaddy rivier in het bootje stappen. Daar zijn we eerst bij een tempel geweest met een grot en daarna hebben je, jaja je leest het goed, in de vieze Irrawaddy rivier gezwommen. Na een uurtje op het strand te hebben gelegen, gingen we verder naar onze volgende stop. We kwamen in een authentiek dorpje langs de rivier. Hier hebben we even een half uur doorheen gewandeld. Super schattig dat al die lieve kindjes naar ons toe komen en zwaaien etc. Hierna hebben we een paar biertjes gekocht en vanaf een soort duin met maïs erop de zonsondergang gekeken. Die avond hebben we nog gezellig met z'n vieren een hapje gegeten.
Vanmorgen ging onze wekker echt heel vroeg! Om 4:45 kwam de taxi ons namelijk alweer ophalen voor onze boottocht richting Mandalay. De boottocht duurt slechts 11 uur... dus eerst maar een paar uur geslapen onder hele vieze dekens(want we hadden het zo koud!)en daarna lekker een beetje vh zonnetje genoten en ons een beetje vermaakt met wat spelletjes, muziek en een boek. Rond 17:00 uur kwamen we aan in de haven van Mandalay. Daar hebben we een taxi genomen en die heeft ons veilig afgezet in ons hotel. Laten we zo zeggen dat het hotel een "beetje" wennen is! We hebben voor 4 nachten ook maar €58,- betaald met z'n tweeën, met blijkbaar een gedeelde smerige douche/toilet en we zitten op de 5e verdieping, dus goed voor strakke billen;-)
De stad Mandalay is totaal anders dan Yangon en Bagan, ook hier moeten we misschien even aan wennen. We hebben net op straat iets gegeten en hebben daarna in een barretje nog een biertje gedronken met en potje skipbo(kaartspel). Nu lekker douchen en hopelijk maken we een beetje lange nacht, zodat we morgen lekker van Mandalay kunnen genieten.

Fijne zondagavond allemaal nog en tot het volgende verslag!

Veel liefs ons!

1. Judith te Paske:
    22 januari 2017
    Hoi meisjes! Leuk hoor! Lekker veel bier aan het drinken ook :p haha. Vakantie! ;-) Klinkt heel cool allemaal. En die ballonvaart ♥ wow wat gaaf! Lekker genieten! Kus
  2. Bjorn:
    Superieur allemaal dames!

Heeeeel herkenbaar ook allemaal.
    Mandalay is inderdaad iets minder dan de rest maar ZEKER. De moeite waard.
    De klim omhoog naar de tempel in t noorden van de stad voel je overmorgen nog, daar krijg je pas strakke billen van!!! Hahaha

En hierna ook nog heerlijk naar t Inle lake. Kortom. Jullie hebben nog mooie dingen voor de boeg. Geniet ervan.
  3. Alice Blok:
    22 januari 2017
    Hoi meiden, prachtige verhalen ,mooie momenten,geweldig!
    Gruuuussse Alice
  4. Bianca:
    22 januari 2017
    Wat een waanzinnig mooie belevenissen! Kijk uit naar jullie volgende verhaal
  5. Carolien:
    22 januari 2017
    Wat zien en doen jullie mooie dingen, leuk dat wij er van mee mogen genieten! Gr. Carolien
  6. Martine:
    22 januari 2017
    Wauw.....wat een ervaringen en die ballonvaart lijkt me echt waanzinnig!
  7. Jolanda Hansen:
    22 januari 2017
    Hoi....zo te lezen vermaken jullie je goed....heel leuk om jullie verhalen te lezen..ga vooral zo door
  8. Marsja:
    Wauw super vet dames! Geniet er van :D
  9. Jantiene:
    Hey dames,
    Klinkt na een wat mindere start( maar die zijn jullie allang weer vergeten!!) heel erg gaaf!
    Geniet ervan!
  10. Minke:
    23 januari 2017
    Wauw wat een gave ervaring moet dat geweest zijn!! Jaloers!!

Blijven genieten hoor!! Xxx Minke
  11. Patricia:
    Wow wat gaaf!

Geniet ervan!
  12. Paulien:
    24 januari 2017
    Wauw mooi verhaal en wat een prachtige ervaring met zo'n luchtballon
    Veel plezier dames.
  13. Johan van lith:
    24 januari 2017
    Wat een mooie foto's van de ballonvaart en zonsopgang! Hopen nog veel foto's van jullie te zien. Gr Angelique en Johan