Bye Bye Laos!!

16 maart 2017 - Luang Prabang, Laos

Hey lieve trouwe lezer van onze blog,

Daar zijn we weer hoor! Dit keer vanuit het mooie en leuke Luang Prabang. Helaas wel voor de laatste keer vanuit het mooie Laos, want vanavond vliegen we naar onze volgende en tevens ook de laatste bestemming van onze reis: Vietnam.

We vervolgen onze reis door met de bus verder te gaan van Vientiane naar Vang Vieng. Wij werden rond i.p.v. 9:30 rond 9:45 opgehaald. (Deze vertraging is heeel normaal voor Azië!) we werden eerst met een klein busje/tuktukje opgehaald en daarna kwamen we aan bij de grote bus. Het was erg druk bij de grote bus, dus ik had al snel tegen Anniek gezegd: zoek jij maar een plekje, ik regel de tassen wel. Gelukkig had ze het voor elkaar dat we helemaal achter in de bus nog een plekje hadden voor ons 2. Daarna moest iedereen verspreid door de bus zitten of zelfs in het gangpad. Het was een vreselijke tocht door de bergen... veel haarspeldbochten en de bus die scheurt maar door. Het ergste is als ze andere vrachtwagens o.i.d. gaan inhalen in de bochten. Komt er ineens een tegenligger aan... Brr ben altijd maar weer blij dat het allemaal net goed gaat! Halverwege de reis hadden we een tussenstop, hier hebben we een soort stokbroodje hadden gehaald met een la vache qui rit kaasje. Jammie Jammie! Het 2e deel vd route had nog steeds veel vreselijke bochten, maar het uitzicht was heel mooi. Super mooie natuur... de jungle, rijstvelden, dorpjes en hele mooie bergen. Terwijl Anniek meestal in de bus ligt te slapen door de reistabletjes vanwege haar reisziekte, geniet ik van het uitzicht! Lekker een muziekje in mijn oren en naar buiten kijken.
Om 14:20 uur kwamen we aan op het busstation. Vanaf daar was het nog 500 m lopen naar ons hotel. Daar hebben we snel ingecheckt, de was ingeleverd en even wat informatie gevraagd. Al wandelend richting het centrum hebben we een busticket richting Luang Prabang geregeld, een scooter gezocht voor de volgende dag, een ontbijt tentje gezocht en geregeld dat we volgende dag kunnen rivertuben. Verder hebben we een beetje rondgeslenterd door het dorpje. Uiteindelijk kwamen we terecht bij de rivier, waar we onder het genot ve biertje op een houten vlonder een paar potjes skipbo hebben gespeeld.
Daarna hebben we een oilmassage gehad en hebben we heerlijk Mexicaans gegeten. Natuurlijk met een biertje en een potje skipbo.
De volgende morgen zijn we op tijd opgestaan, aangezien we een drukke dag voor de boeg hadden. Na een lekker ontbijtje hebben we de scooter opgehaald en gingen we op pad richting de blue lagoons die hier rondom het plaatsje liggen. Het uitzicht tijdens deze tocht was zo mooi! Anniek had dit al wel eens zo gezien, maar voor mij was dit geheel nieuw. Zulke mooie en grote rotsformaties die vanuit het niets ineens de lucht ingaan! Ik zat met een big smile achterop die scooter. Ondanks dat we gehoord hadden dat we blue lagoon 1 konden skippen, zijn we hier toch maar even wezen kijken. Deze was wel heel mooi, maar zo vroeg in de ochtend zelfs al superdruk met andere Aziaten(Chinezen en Koreanen). Tevens was het idealistisch plaatje die we op internet toch een beetje verpest door lelijke attributen rondom het meer. Kortom mocht je in de buurt zijn, sla dan lagoon 1 over! Binnen 10 min zaten we weer op de scooter, op naar lagoon nummer 2. Wederom door de mooie natuur, maar wel over een vreselijk zand/kiezel en hobbelweg. Gelukkig is Anniek echt een goede scooterrijder, dus we zijn overal veilig en ongeschonden aangekomen! Bij blue lagoon 2 was helemaal niemand, tevens was het water hier ook niet zo "blue".. ze hadden een leuk soort kabelbaan over het water, dus daar wilde ik wel even vanaf! Plons.. hup de kleren weer aan en door naar lagoon nr 3. Deze was wel weer iets mooier dan nr. 2 en het zag er hier met name ook gezellig uit. We hebben in een rubberen band op het water gedobberd en ik ben nog een keer van zo'n kabelbaantje afgegaan. Terwijl we in het zonnetje een beetje gingen opdrogen hebben we lekker even een kokosnootje leeg gedronken. Dit was al weer eventjes geleden namelijk! Wat zijn die dingen toch heerlijk! Toen de kokosnoot leeg was en we weer een beetje droog waren, gingen we terug naar ons hotel. Wederom zijn we weer flink door elkaar geschud op die scooter, door die fantastische wegen hier. Bij het hotel hebben we snel wat andere spullen gepakt en hebben we een lunch naar binnen geschoven. Toen was het dan eindelijk tijd voor het rivertuben. Na wat gezeik en gedoe met het boekingsbureautje, konden we na bijna een uur wachten eindelijk gaan. Met een ander Nederlandse dame, een Duitser en een Argentijnse dame zijn we ons tubing avontuur begonnen. Voor de mensen die niet weten wat dit inhoud: je zit in een rubberen band en je kabbelt langzaam met de rivierstoom mee. Onderweg kan je stoppen bij een barretje voor een drankje en een gezellig feestje. Vroeger was dit echt de grote trekpleister van Vang Vieng, maar aangezien er toen zoveel mensen hierdoor(te veel alcohol en drugs) overleden, hebben ze het een halt toegeroepen. Ipv dat er toen wel 12 barretjes waren, zijn er nog maar 2 geopend. De eerste bar hebben we overgeslagen en na een half uur peddelen/dobberen kwamen we aan bij bar nummer 2. Hier zijn we er dus maar "even" uit gegaan. Ze gooien een touw naar je toe en dan trekken ze je richting de kant. Eenmaal boven bij de bar kunnen we meedoen met het leuke feestje. Dus onder het genot van een aantal biertjes hebben we lekker gedanst, gelachen en tafeltennis gespeeld. Aangezien we om 19:00 uur de band in moesten leveren, gingen we tegen 17:30 uur toch echt maar weer de band in. Met een bvo-tje(biertje voor onderweg) gingen we weer in onze band verder. De stroming was niet bepaald heel sterk, dus we moesten zelf wel flink mee peddelen.. na een lange tijd kwamen we eindelijk bij een bord aan dat het NOG eens 2 km was. We besloten het water uit te gaan en met z'n allen met een tuktuk terug te gaan! Na een lekkere douche zijn we weer met die groep van vanmiddag gaan eten. Daarna zijn we met hen en ook nog een Zweeds stel naar de karaoke bar gegaan! Gelukkig voor jullie en voor ons hebben we daar geen beelden van..
Tegen 23:00 uur zeiden ze dat we echt mee moesten naar de jungle party, dit is een feestje dat maar eens per week is en super leuk schijnt te zijn! Wij met z'n allen een kaartje gekocht en mee naar jungle party. Nou dit was even een flinke tegenvaller! Het was namelijk niet helemaal onze smaak muziek. Dus binnen een uur zaten we weer in de tuktuk richting het centrum. Toen snel naar bed en slapen Zzzzzz..
Die morgen stonden we met een klein katertje op. We moesten helaas al vroeg op, aangezien we al vroeg met de bus verder gingen richting Luang Prabang. Met beide een reistabletje achter onze kiezen hebben we de busreis overleefd. Ik vertelde jullie dat onze vorige busreis erg was, nou deze was nog net even ietsjes erger. Gelukkig kwamen we aan in een fijn hotel. Dus na een lekker bordje eten hebben we even op de kamer uitgerust. Tegen 17:00 uur zijn we richting de Utopia bar gegaan. Dit is een mooie en leuke lounge bar aan de rivier. Hier hebben we heerlijk tot 19:00 uur gezeten met een drankje en een paar potjes skipbo. Op de terugweg hebben we lekker wat gegeten en daarna zijn we vroeg naar onze kamer gegaan.
De volgende morgen zijn we na het ontbijt Luang Prabang gaan verkennen. Al lopend zijn we door dit hele leuke en mooie stadje gelopen. We zijn begonnen met het Loyal Palace(oftewel Royal Palace, maar ze hadden het bij het paleis een beetje verkeerd geschreven!). Daarna hebben we in de brandende zon mount phousi beklommen. Pff de straaltjes liepen over ons hoofd en over onze ruggen. Het uitzicht vanaf dit punt was mooi over de stad. Daarna zijn we verder gewandeld en hebben natuurlijk ergens even wat gegeten en gedronken. 'S middags hebben we oa nog de grootste tempel van Luang Prabang bezocht. Luang Prabang is een stad, maar het voelt als een groot dorp. Er is alleen maar laagbouw, er is veel groen en de gebouwen zijn allemaal in een Franse koloniale stijl gebouwd, overal lopen monniken over straat, er zijn veel leuke winkeltjes en het ziet er allemaal erg knus en gezellig uit! Nadat we onze spullen op de kamer hadden gedropt, zijn we weer richting de Utopia bar gegaan. Hier kwamen we de Duitser weer tegen van het tuben. We hebben nog wat drankjes gedronken, gegeten en een beetje over de nachtmarkt rond gelopen.
De volgende morgen zijn we vroeg opgestaan, want we gingen met de scooter richting de Kuang Si waterval. Na een klein uurtje op de scooter, kwamen we aan bij deze mooie waterval. Het park begint met een soort rescue park voor beren, deze worden hier opgevangen nadat ze misbruikt zijn. Hier hebben we eerst een paar mooie foto's gemaakt. Daarna kwamen we aan bij de eerste welbekende kalkplateau's van deze waterval. WoW wat een plaatje van onder naar boven!! Het water is hier heel mooi blauw en door de verschillende plateau's kan je hier hele leuke en gave foto's maken. We hadden gehoord dat je via een afgesloten paadje richting een "secret" pool kon komen. Hierdoor zou je ergens halverwege de waterval kunnen dobberen in het water. Echter is dit natuurlijk wel verboden, maar alles wat niet mag is leuk toch;-)!?
Dus wij netjes op advies van Bjorn via de linkerkant naar boven gegaan. Toen via de rechterkant weer terug op zoek naar paadje.. Yes we zagen iets, dus wij tussen de takken en struiken door richting die pool. Helaas, stond er een beveiligingsmannetje, moesten we weer terug. Maar zo snel geven wij ons niet gewonnen! Dus een paar minuten later en wat meer meters naar beneden, kwamen we bij een ander hek. Wij hier doorheen, langs takken en prikkeldraad etc. En echt we zagen die pool al, zagen we ineens weer dat beveiligingsmannetje! Shit konden we weer terug! Helaas, dit leuke plannetje moesten we dus maar vergeten. We baalde hier best wel heel erg van, want hier hadden we ons best wel op verheugd. Nadat we bij het restaurant hadden geluncht, hebben we verkoeling gezocht op de verschillende kalkplateau's. Brr..  het water was koud!! Tegen een uur of 4 zijn we weer op de scooter gestapt richting LP. We zijn lekker op tijd gaan eten en hebben een traditionele Laotiaanse massage genomen. Op de hotelkamer hebben we lekker even een meidentutavondje gehad. Lekker haren wassen, gezichtsmaskertje etc.
De volgende morgen ging om 5:30 uur ons wekkertje, want om 6 uur start de tak bat:

Iedere ochtend wanneer de zon op komt, vanaf ongeveer 6, kleuren de straten van Luang Prabang oranje. Niet vanwege Nederlandse voetbalsupporters, maar vanwege de monniken die meedoen aan de Tak Bat in Luang Prabang. Tijdens de Tak Bat lopen monniken door de straten van Luang Prabang – en andere boeddhistische plaatsen trouwens – om giften van de lokale bevolking in ontvangst te nemen. Een prachtig ritueel dat helaas wordt bedreigd door het toerisme.

Wat is Tak Bat?
Tak Bat (de aalmoesronde) is een eeuwenoude traditie die centraal staat in het boeddhisme waarbij monniken op blote voeten, geruisloos, door het oude stadsgedeelte lopen. Tijdens de zonsopkomst wacht de lokale bevolking aan de kant van de weg, geknield op matjes, op de monniken die een vaste ronde lopen, van oost naar west. De lokale bevolking geeft offers aan de monniken, voornamelijk sticky rice, maar ook bijvoorbeeld snoepgoed. In het boeddhisme staat het “uit handen geven” centraal. Monniken doen afstand van verlangens en haat en leven van giften. Geld gebruiken zij niet. De Tak Bat is dan ook echt de manier om eten te krijgen. De kern van het boeddhisme is dan ook : Offer en ontvangst. De Tak Bat is een teken van wederzijds respect en compassie tussen de monniken en de lokale bevolking.
Alle monniken van iedere tempel lopen om en om langs de lokale bevolking waarbij de oudste monnik van de tempel altijd voorop loopt en de jongste monnik achteraan.

Nadat we dit mooie spektakel hebben aanschouwd, zijn we weer terug gedoken in ons bedje. Toen we het ontbijt op hadden zijn we even over de morning market gelopen. Deze waren ze helaas alweer een beetje aan het afbreken. Met een tuktukje zijn we daarna door gegaan naar ons volgende hotel; een hotel met een zwembad dit keer. Ons eerste hotel in LP lag precies bij de night market en midden in het centrum. Ons volgende hotel lag aan de rand vd stad.
De rest vd middag hebben we ons prima vermaakt bij het zwembad met een boekje. Tussendoor moesten we wel even een duik nemen in het zwembad voor wat verkoeling, aangezien het hier 37 graden is.
Die avond hebben we de hele avondmarkt leeg gekocht. De avondmarkt hier is echt de leukste avondmarkt die we ooit hebben gezien! Dus jullie begrijpen dat onze backpacks nu nauwelijks meer dicht kunnen!
Gisteren hebben we heerlijk nog een relaxdagje aan het zwembad gehad. Smeren, keren en een boekje lezen. 'S avonds hebben we nog even over die hele leuke avond markt gelopen en na het eten  hebben we nog een oilmassage genomen.
Vandaag was onze laatste dag in Luang Prabang, maar ook in Laos. We vliegen namelijk straks door naar Hanoi (Vietnam). Dus wederom een lekker dagje aan het zwembad gehad. Ik ben tussendoor nog even met mijn camera het centrum in gefietst om wat leuke kiekjes te schieten hier en daar.

Met pijn in ons hart verlaten we vandaag dit fantastische mooie land! WoW Laos wat ben je toch mooi! Het zal voor ons de aankomende dagen even flink afkicken worden, aangezien de temperatuur in het noorden van Vietnam maar 22 graden is. Nu denken jullie... Huh afkicken, dat is toch lekker!? Maar voor ons is dit na 6 weken 35 graden en hoger wel een beetje afkicken! Het schijnt er zelfs te regenen...nou zijn we natuurlijk niet van suiker, maar we hopen dat het meevalt!

Tot snel weer lieve lezers, maar dan vanuit Vietnam!

Liefs Anniek en Anne

1. Sanne:
    16 maart 2017
    Wauw wat gaat de tijd snel meisjes! Laatste land alweer! Geniet ervan
  2. Babs:
    16 maart 2017
    Veel plezier met jullie volgende avontuur.
    Ben benieuwd, het is super leuk om het allemaal te lezen.
  3. Minke:
    17 maart 2017
    Wat hebben jullie weer veel meegemaakt! Heerlijk! ☺
    Geniet er nog van dames, en k duim mee voor geen regen!

Xx Minke
  4. Henry Vermeer:
    17 maart 2017
    22 graden. Lekker zeg :). Leuk geschreven weer. Veel plezier in Vietnam!
  5. Alice Blok:
    18 maart 2017
    Wat een prachtige reisbeschrijving!
    Heel veel plezier en verwondering in Vietnam!
  6. Sanne v. Gogh:
    21 maart 2017
    Hahahahahaha 'het schijnt er zelfs te regenen' serieus???:P wat een stel zijn jullie ;) Ongelooflijk wat gaat de tijd snel, geniet van jullie laatste bestemmingsland!