Siem Reap en Laos

25 februari 2017 - Don Det, Laos

Hey allemaal!!

Hier zijn we weer, maar dit keer vanuit Laos! Afgelopen zaterdag zijn we aangekomen in Siem Reap. De dag dat we aankwamen in Siem Reap hebben we 's middags iets gegeten en daarna heeft Anniek nog even lekker bij het zwembad gelegen. Ik ben even op de kamer gebleven ivm mijn pijnlijke voet en rug(het is hier een kreupele bedoeling). Tegen etenstijd hebben we een tuktuk gepakt richting pubstreet. Nou en wat je daar dan ziet! Eén grote drukke toeristische bedoening, met knipperende lampjes en heel veel zeurende mensen met de vraag of je komt eten of iets wilt kopen. Je kunt het zo gek niet bedenken, maar ze hebben hier echt alles: pizza's, pasta, sushi etc. Ook weten ze hier wat ze met de prijzen moeten doen, sommige gerechten waren ineens 3x duurder dan ergens anders in Cambodja. Na het eten gingen we op straat nog even rondkijken. Nadat we een pannenkoek met banaan en Nutella hadden gegeten, vonden we dat het tijd werd voor nog een ander toetje... een gebakken Tarantula... ja jullie lezen het goed, we hebben een spin gegeten! We hadden ook keuze uit mini slangen, kakkerlakken en schorpioenen, maar we vonden dat "spinnetje" de meest veilig keuze! Hihi
1, 2, 3 en hap we namen beide een pootje in de mond. En nou zijn jullie natuurlijk heel benieuwd hoe het smaakte... nou knapperig van buiten en zacht van binnen. Het smaakte erg naar een soort gefrituurde vis. Het was zeker niet vies, maar het is natuurlijk meer het idee dat je een spin eet. Daarna beide nog 3 pootjes opgegeten en de helft van het lijfje(de kop ging ons iets te ver!) en toen was de spin op. Hihi kortom dat kunnen we van onze bucketlist strepen;-)
We hadden nu wel een borrel verdiend, dus wij op straat bij een kraampje(soort omgebouwde tuktuk met een barretje en veel harde muziek) een bucket met moijito besteld. Want ook dat moet je in Azië een keer gedaan hebben. Haha dus wij samen met een rietje uit dat emmertje drinken en een beetje genieten van alle gekkigheid op straat. Er stonden namelijk in deze straat wel 20 van dit soort barretjes en ieder met zijn eigen muziek/herrie.
Bij ons hotel genoten van we dan eindelijk weer van een warme douche, dit was namelijk al 2 weken geleden. Haha niet die douche, maar wel de warme douche.
Na het ontbijt de volgende morgen hebben we een tuktuk chauffeurtje geregeld voor de rest vd dag, want ja wat doen je in Siem Reap.. je gaat naar het Angkor tempel park. Nadat we een driedaagse ticket hadden gekocht zijn we begonnen met de eerste tempel. De Bayon tempel is een tempel met heel veel gezichten. Deze tempel vonden we na 3 dagen Angkor de mooiste tempel vh hele park. Met een zonnetje op ons hoofd, weinig wind en een temperatuur van 35 graden hebben we heel, maar dan ook echt heel erg gezweet! Na de bayon tempel hebben we de volgende tempels bekeken:
-Terrace of the Elephants
-Terrace of the Leper King
-Preah Khan
-Ta Som
-East Mebon
-Pre Rup.
(Voor de geïnteresseerden onder jullie: Google maar even!) :-)
Tussendoor hebben natuurlijk ergens wat gegeten en verder zijn we de hele dag op pad geweest. Het was een leuke, maar ook zeer vermoeide dag! Mijn voet vond het lopen helemaal niet heel leuk, dus ik was blij dat we tegen een uur of 16:30 weer terug waren bij het hotel. Nog even een uurtje aan het zwembad gelegen en toen weer door richting de pubstreet. Anniek had al een tijdje zin in een hamburger (na 5 weken rijst), dus wij hebben in een zijstraatje vd pubstreet ergens heerlijk gegeten. Ik had 1 of andere Aziatisch menu met loempia's, een curry en een gebakken banaan. Na het eten gingen we snel weer naar huis, omdat we de volgende dag vroeg op moesten staan ivm de zonsondergang. Toen om 4:15 uur de wekker ging, vertelde een verdrietige Anniek dat we niet konden gaan! Ze was namelijk vanaf 1:00 uur flink aan de race en heeft veel moeten spugen. De hamburger was achteraf toch niet zo'n goed idee. Ze voelde zich zo beroerd. Dus nadat ik de tuktukchauffeur had verteld dat we niet konden gaan, zijn we beide weer in bed gedoken. Na een paar uur voelde Anniek zich nog niet heel veel beter, dus ben ik alleen maar even gaan ontbijten. Daarna zijn we samen even aan het zwembad gaan liggen, zodat ze toch even onze kamer schoon konden maken(Anniek wel in de schaduw, want die voelde zich echt niet goed! En ondanks het bruine kleurtje wat ze heeft, zag ze er namelijk heel pips uit!). Tegen een uurtje of 12:30 uur is Anniek lekker in bed gekropen en ben ik op zoek gegaan naar wat fruit en cola voor Anniek. Daarna ben ik zelf met een tuktuk even naar het centrum gegaan. Daar heb ik wat gegeten en een beetje over de oude markt gelopen. Tegen het einde vd middag ben ik weer terug gegaan naar het hotel. Helaas voelde Anniek zich nog steeds erg slecht en ik ben daarom 's avonds weer alleen op pad gegaan om even wat te eten.
De volgende morgen voelde we ons allebei niet heel top, dus zijn we begonnen met een beetje chillen aan het zwembad. Nadat we ons hadden opgefrist, hebben we een tuktuk geregeld voor de rest vd dag. Met een kleine stop in het centrum voor een lunch, zijn we door gegaan richting Angkor Wat. Eindelijk zagen we dan de bekende tempel Angkor Wat! Nadat we eerst hebben gezocht naar een goede plek voor de zonsopkomst voor de volgende dag, hebben we alvast een klein deel van Angkor Wat bekeken. We moesten namelijk op tijd Angkor weer uit, want in de planning stond dat we de zonsondergang gingen kijken op een heuvel. Pff flink ploegen en zweten, maar na 15 min kwamen we eindelijk bovenaan op de berg(Bakheng Hill). Aangezien de rij voor deze tempel te lang was, besloten we de tempel te skippen en door te gaan naar het uitkijkpunt. Je kunt vanaf deze plek precies op Angkor Wat kijken. We hebben hier een 1,5 uur gewacht tot de zonsondergang. Helaas viel deze een tikkeltje tegen, aangezien het wat bewolkter werd tegen zonsondergang. Na de zonsondergang konden we toch nog even de tempel (Bakheng) bekijken. Daarna natuurlijk weer de zware tocht naar beneden en snel met de tuktuk terug naar het hotel. Aangezien we niet heel veel trek en zin in eten hadden, hebben we ergens een simpel tomatensoepje gegeten en zijn we lekker op tijd terug gegaan naar het hotel.
Om 4:15 uur ging onze wekker de volgende morgen en om 4:45 uur zaten we in de tuktuk en scheurde we in het pikkedonker richting Angkor Wat! Gelukkig kwamen we hier redelijk op tijd aan en konden we op de plek waar we hadden bedacht te gaan staan, een plekje aan het water, vinden. Gezellig met 2 oude Chinese dames hebben we onze tijd wel rond gekletst. Om 6:11 uur kwam de zon eindelijk op, maar toen moesten we nog tot 7:00 uur wachten totdat de zon eindelijk boven Angkor Wat kwam! Ondertussen stonden er wel 5 of 6 rijen mensen achter ons, gelukkig waren wij zo gek geweest om er al echt heel vroeg te staan! Na heel wat foto's te hebben gemaakt, zijn we de tempel op gegaan. Hier hebben we eerst een armbandje gekregen van een monnik en die heeft het één en ander voor ons gebeden en ons nat gespetterd met een soort heilig water. Hierna hebben we een half uurtje gewacht en toen konden we eindelijk de trap naar boven nemen om de torens in Angkor Wat te bekijken. Het uitzicht vanaf dit punt was ook erg mooi! Helemaal bezweet en uitgeput kwamen we rond 9:30 weer terug bij onze tuktuk. Met een lekker fruitsapje zijn we door gereden naar de Victory Gate, gevolgd door Ta Keo en Ta Prohm. Deze laatste was erg mooi! Dit is de bekende tempel met de grote bomen die het hele tempelcomplex overnemen. Hier is ook de film Tomb raider opgenomen met Angelina Jolie.
Het was ondertussen 13:00 uur en we hadden al liters gezweet en we waren er echt helemaal klaar mee, dus hup met de tuktuk terug naar het hotel. Daar hebben we ons even afgespoeld en lekker in de schaduw bij het zwembad gelegen. Die avond hebben we onze teen nageltjes weer netjes laten lakken en na het eten een lekkere massage genomen.
De volgende morgen zaten we om 7:30 uur netjes klaar om opgehaald te worden voor onze bus richting Laos. Om 7:50 kwam er eindelijk iemand(een mannetje van dat bedrijf) aan, waardoor we dus de briefing hadden gemist over de busreis en de grensovergang. Binnen 2 minuten moesten we ineens vertrekken en werd de eigenaar vh buskantoortje ineens super boos op ons omdat we eens een beetje op moesten schieten... Nou dat pikken deze dames niet!!! Dus we zijn even heel boos geworden op deze vriendelijke man! Snel nog wat dollars gepind en een plasje gedaan, waarna we in de bus konden stappen richting de grens van Cambodja en Laos. De plek van Anniek was dit keer zo vreselijk(een soort schietstoel) dat ze tijdens de eerste stop maar even heeft geruild met diegene die op de bijrijdersstoel zat. Ik heb me dit keer prima vermaakt met een aantal afleveringen van een Netflix serie. Om 13:10 uur kwamen we aan op de lunchplek. Na een uurtje wachten en een lekker bordje eten konden we met een ander busje verder richting de grensovergang. Na het invullen van wat formulieren en wat geld wisselen konden we richting het grenskantoortje van Cambodja. Hier kregen we voor 2$ een stempel om het land uit te gaan. Hierna moesten we ongeveer 500 m lopen in een stukje niemandsland en toen kwamen we aan bij de grens van Laos. Na nog wat oplichterij vd grenswachters waren we Laos binnen. Helaas waren er een paar knieperige Franse studenten die niet 5$ wilden betalen aan de Cambodjaanse en Laotiaanse grens. Hierdoor waren wij de dupe en moesten we uiteindelijk een uur op die 4 Fransen wachten, aangezien ze weer terug moesten lopen en allerlei dingen moesten regelen. Na een ritje van 20 min. kwamen we aan bij de haven. Hier hebben we de boot genomen richting onze volgende bestemming: Don Det. Dit is 1 vd eilanden van de 4000 Islands.
Met wat blufferij kregen we bij ons hotel toen een hotelkamer voor 3 personen. Tevens hadden we er ook lekker airco en een warme douche bij geregeld ;-)!
Die avond hebben we heerlijk gegeten( fried fish met een heerlijk sausje en Lao lak). Met een paar biertjes en daarna een lekkere cocktail met lokale vodka en whiskey  konden we heerlijk slapen op onze 3 persoonskamer(helaas had ik verloren met lootjes trekken en mocht Anniek lekker in het grote bed slapen! Gelukkig ligt mijn bed ook heerlijk).
Gisteren hebben we eerst een beetje uitgeslapen en na het ontbijt een fiets gehuurd. Hiermee zijn we over het eiland gefietst en de brug overgestoken richting het eiland Don Khon. Hier hebben we een hele mooie grote waterval gezien. Tenminste zo noemen zij het, wij vonden het meer een gebied met eindeloze stroomversnellingen en watervallen. Echt zo ontzettend mooi en groot! Bij elke volgende bocht kwamen er weer mooiere stroomversnellingen en watervallen bij. Aan het einde van dit park was een strandje en hebben we bij een restaurantje een lekkere fruitshake besteld. Nadat we in een hangmat dit drankje op hadden gedronken hebben we echt op de meeste verrotte pooltafel ooit een potje pool gespeeld (met 2 ballen te weinig, een kapotte scheve tafel en een kapotte keu heb ik op het nippertje gewonnen)! Toen weer de barre tocht terug richting een restaurantje. Na de lunch zijn we weer terug gefietst richting ons hotel. Aan de westzijde vh eiland hebben we daarna een tentje uitgezocht waar we onder het genot van een drankje de zonsondergang konden kijken. Die avond hebben we lekker Indiaas gegeten en heb ik te vaak verloren met het spel skipbo. Dus een iets te vrolijke Anniek en een tikkeltje te chagrijnige Anne gingen daarna weer terug naar ons hotel.
;-) Vanmorgen zijn we na het ontbijt weer met de fietst op pad geweest. We hebben 9 km gefietst naar het zuidelijkste puntje vh andere eiland. En denk niet goh wat heerlijk een ontspannen fietstochtje van 9 km... Nee, dit zijn 9 ellendige km op een kinderfietsje met een fietsmand die er bijna vanaf valt en een zand/kiezelweg waar je u tegen zegt. Wat een hel van een tocht!!! Oja en het was ook nog 38 graden, dus het zweet kwam echt uit alle poriën. Na een drankje op het zuidelijkste puntje hebben we samen met een ander Frans meisje een bootje tochtje gemaakt over de Mekong. Deze tocht maakte we, omdat we heel graag de Irrawaddy dolfijn(Google maar even hoe ze eruit zien!) wilden zien. En ja hoor, dat is gelukt! Na een uurtje moesten we weer terug en hebben we ergens heerlijk gegeten. Helaas was het daarna weer tijd voor de barre tocht terug naar het hotel! Pff wat hebben we weer flink moeten ploeteren en was het zweten geblazen. Oja en af en toe hebben we een klein beetje gevloekt! Pff wat een hel!
We hebben nog even een bus en bootticket geboekt voor over 2 dagen en nu genieten we heerlijk van een biertje terwijl we wederom gaan genieten vd zonsondergang. En vanavond neem ik natuurlijk revanche met skipbo ;-)

Verder genieten we heel erg van onze mooie reis. De eerste 6 weken zitten er nu op, dus we hebben er nog 7 te gaan. We hebben beide al wat pech gehad met een soort van voedselvergiftiging, maar daarvan zijn we gelukkig weer helemaal opgeknapt. Mijn voet daarentegen gaat helemaal nog niet goed. De pijn zit ter hoogte van mijn middenvoetsbeentje. Het voelt nu niet meer alsof het gebroken is, maar het doet echt verrekte veel pijn! Lopen gaat hierdoor bij mij gewoon erg moeilijk en pijnlijk. Hierdoor ben ik helaas genoodzaakt om volgende week thuis te blijven tijdens de gibbon experience(dit is een 3 daagse zipline tocht door de mooie natuur van laos). Ik ben best wel een beetje verdrietig hierdoor, want samen met de ballonvaart was dit voor mij wel 1 vd hoogte punten vd reis. Anniek moet hem daarentegen van mij wel doen hoor, want ik wil haar deze kans niet ontnemen! Ook voor haar is dit minder leuk, aangezien zij deze tocht nu in haar eentje moet gaan maken. Vandaag hebben we daarom voor mij maar een luxer hotel geboekt met een zwembad, zodat ik die 3 dagen daar kan uitrusten en kan bijkomen. Want rust houden met mijn voet is hier gewoon erg moeilijk. Laos is namelijk het land vd actieve dingen, dus ik hoop dat het na die paar dagen rust vd week eindelijk een beetje beter gaat.

Voor alle mensen die carnaval gaan vieren dit weekend, heeeeeel veel plezier! Geniet er lekker van(ik kan me niet heugen dat ik ooit een jaar carnaval heb gemist!)!

Tot ons volgende verslag uit het tot nu toe zeer mooie Laos!

Liefs en dikke knuf ons!

Van reisblog naar fotoboek

1 maart 2017
    Mooi verhaal anne...
  3. Monique Hansen:
    2 maart 2017
    Prachtig Anne.Beterschap met je voet!!
    Hoop voor je dat het snel beter gaat!!
  4. Sanne v. Gogh:
    2 maart 2017
    Ik moet erg lachen om de 'boze', 'bluffende' , 'bijdehante' acties van de 2 pittige dames * hahaha* wat een stel!
  5. Jennifer:
    7 maart 2017
    Hahaha zelfs daar briefings dacht dat jullie vakantie hadden. Hihi