Kampot & Battambang

18 februari 2017 - Siem Reap, Cambodja

Soo-a s'day!

Hier weer een berichtje vanuit het mooie en leuke Cambodja. Hoe gaat het in Nederland? Iedereen weer blij dat de sneeuw/ijs weg is? We begrepen dat het voorjaar langzaam is begonnen in Nederland! Hier is de temperatuur rond de 35 graden en ijs zit hier alleen in ons drinken of we genieten van een ijskoud biertje. Het is zo warm hier dat de airco's het niet eens aan kunnen, waardoor we soms alleen slechts een klein fris briesje voelen wanneer er überhaupt een airco in de buurt is.

Zoals jullie al hadden gelezen waren we tijdens onze laatste blog in Kampot aangekomen. Hier hebben we na de blog nog 2 volle dagen rondgebracht. Tijdens deze 2 dagen hebben we een scooter gehuurd en werd het tijd om de omgeving van Kampot te leren kennen. Na het ontbijt zijn we begonnen met een tochtje richting een waterval. Aangezien we in het droge seizoen zitten, viel hier alleen niet heel veel water naar beneden. De weg naar de waterval was wel erg zwaar door de zandwegen, maar ook zeker mooi. De weg was namelijk tussen de bergen en een jungle door. Nadat we klaar waren met de waterval zijn we weer op de scooter gestopt. Onze volgende locatie werd de stroomversnellingen in de rivier, maar natuurlijk was dit door het droge seizoen weinig bijzonders. Teruggekomen in Kampot hebben we heerlijk een niet Aziatische lunch gehad met faijtas en kip en wat heerlijke sausjes en gegrilde groente. Toen hup onze mooie roze helmpjes weer op en door naar de zoutvelden van Kampot. Het contrast met de ochtend was ineens wel heel groot. 'S ochtends reden we
over de meest erge hobbelweg met overal zand en groen om ons heen en 's middags rijd je op een nieuwe geasfalteerde weg, met alleen maar vlakke zoutvelden links en rechts van je. We hadden geluk dat Anniek een mannetje had gespot die bezig was in het veld. Snel de scooter geparkeerd en even gekeken wat hij allemaal aan het doen was. Natuurlijk even wat foto's gemaakt en door naar onze laatste locatie van de dag. Helaas was dit weer even flinke hobbelweg, maar wel aan weerszijde rijstvelden en leuke huisjes. Onze laatste stop was een klim van 250 treden naar een uitkijkpunt over het hele gebied en er was blijkbaar een grot. Een jong meisje ging ons hier rondleiden. Dus eerst de trap op naar boven en daarna vertelde ze ons dat we via een batcave weer naar buiten konden komen. Wanneer we de grot ingingen moesten we hem wel helemaal uitlopen, aangezien je niet meer terug kon. Het begin en einde zou even een beetje pittig worden, verder zou het wel redelijk "goed" te doen zijn. Nou met wat twijfels hebben we onze stoute schoenen(slippers in dit geval) aan getrokken en gingen wij met dit meisje de grot in. Nou dit was even zwaar afzien hoor.. in het pikkedonker moesten we heel voorzichtig van een soort rots afglijden... nou dit was echt heel moeilijk en lastig en niet echt een prettig idee met al die vleermuizen om je heen. Na het naar beneden glijden moesten we "even" naar beneden springen vanaf een grote rots. Deze sprong van 1,5/2 m naar beneden en zorgde ervoor dat ik met mijn voet verkeerd terecht kwam. Auw, wat een vreselijke pijn in mijn voet. Aan mijn andere hak zat bloed en de tranen liepen echt even flink over mijn wangen. Anniek durfde hierdoor ook niet echt meer, maar met wat ondersteuning kon zij gelukkig iets veiliger naar beneden komen. Met letterlijk bloed, zweet en tranen zijn we deze grot uitgekomen. Mijn voet voelde echt niet goed en we besloten om snel op de scooter te stappen richting huis. Die avond hebben we rustig aan gedaan en besloten we af te wachten hoe het de volgende dag met mijn voet zou zijn. De volgende dag voelde het nog steeds niet heel goed, maar uiteindelijk heb ik besloten om niet naar het ziekenhuis te gaan en het de aankomende dagen even aan te kijken. Dus even niet op mijn leuke teenslippertjes, maar met charmante teva's op pad. Die dag heeft onze motormuis Anniek ons naar de top gebracht van de Bokor mountain. Hier heeft een Fransman jaren geleden voor gezorgd dat er een goed geasfalteerde weg kwam naar de top en dat er boven op de berg een soort dorpje is gebouwd. Over deze goede aangelegde weg hebben we de 37km lange tocht gemaakt richting het uitkijkpunt van deze berg. Het was een super mooie rit met veel haarspeldbochten en veel mooie uitzichtpunten. Na een 1,5 uur kwamen we boven aan en daar stonden we heel helemaal boven op de top vd berg! Wat ontzettend gaaf was dit! Met een fantastisch uitzicht over de zee, de eilanden, de andere bergen en de mooie natuur onder ons en om ons heen. Dit was dus letterlijk en figuurlijk één vd hoogtepuntjes van Cambodja;-)!! Na even lekker met onze benen over het randje te hebben gebungeld hebben we een aantal coole foto's gemaakt en zijn we door het spookstadje(echt een griezelig en uitgestorven plek is dit!) weer terug gereden naar beneden. Het was tijd om onze maagjes te vullen, het was alweer 14:30 uur. Na een bordje noedels en een verse kokosnoot besloten we om de rest vd middag even een beetje te chillen bij het hostel. Hier hebben we onder het genot van 2 biertjes even een hotel geboekt voor onze volgende locaties(Battambang en Siem Reap). Die avond zijn we eerst even naar de meest fantastische nachtmarkt geweest waar we beide ooit zijn geweest... ik moest Anniek echt tegen houden om niet de hele markt leeg te kopen;-) Nee geintje het was echt de meest vreselijke en slechte nachtmarkt die we ooit hebben gezien. Dus na 5 minuten waren wij hier alweer weg. Bij de buren hebben we die avond lekker gegeten.
De volgende morgen zijn we na het ontbijt weer in de bus gestapt om verder te gaan naar onze volgende locatie. De eerste paar uur moesten we met een minivan busje weer terug naar Phnom Penh rijden. Dus toen we ons net een beetje krap hadden genesteld in dit busje besloten ze ineens dat we met nog meer mensen in een ander busje moesten stappen. Anniek ging achterin het busje zitten en daar zaten ze als sardientje in een blik in in die bus. Aangezien ik last had van mijn rug en mijn voet zeer deed ben ik naast de chauffeur voorin de bus gekropen. Hier was mijn plek ietsjes ruimer, maar daarentegen moest ik wel aanzien hoe vreselijk het verkeer in Azië is. Naast dat we bijna een hond en 3 koeien tegen de voorruit hadden zitten, ging onze buschauffeur proberen met diverse andere bumpers te kussen... gelukkig gebeurde dit telkens net niet, maar ik heb in die tussen tijd wel bijna het handvat van het plafond getrokken en mijn hartslag was gemiddeld ietsjes hoger dan normaal.. gelukkig kwamen we ongeschonden aan in Phnom Penh. Na een uurtje wachten moesten we met een grote bus verder richting Battambang. Nou dit was echt de meeste erge busreis van alle busreizen ooit.. na 2 uur hadden we slechts 18 km afgelegd en dat terwijl de hele tocht bijna 300km was... En als je dan uiteindelijk tegen etenstijd stopt ergens in de middle of nowhere .. konden we ook nog niks te eten krijgen(Op een gegeven moment ben je namelijk zo klaar met die oreo koekjes en de pringles chips). Ik zal jullie zeggen dat dit alles niet echt bevordelijk is voor ons humeur... mopper de mopper, want we konden echt niet meer op onze kont zitten. Mijn rug vond dit ondanks alle pijnstillers ook echt niet leuk. De laatste 3 kwartier heb ik dus maar in het gangpad vd bus gestaan. Toen we dachten er na ruim 12,5 uur eindelijk te zijn, dropte ze alle toeristen ergens in the middle of nowhere, waardoor we genoodzaakt waren om de laatste 7km met de tuktuk af te leggen! Dus jullie kunnen je voorstellen dat we er echt ZOOOOOO klaar mee waren! Rond 21:00uur kwamen we aan in ons hele goedkope, maar prima hotel(€9,50 voor 2 nachten voor 2 personen Hihi)! Snel hebben we nog even een bordje fried rice en een biertje naar binnen gewerkt en konden we door naar bed!
De volgende morgen hebben we eerst maar eens even rustig aan gedaan, dus rond 10 uur moesten we op zoek naar een plek waar we konden ontbijten. Dit was hier iets moeilijker dan gedacht, maar we hebben iets gevonden. Met een scooter zijn we daarna richting de bamboetrein gegaan. Dit noemen ze de bamboetrein omdat je op een soort bamboevlonder zit die op een stel wielen staat. Wij mogen gaan zitten op een kleedje op deze bamboevlonder. Onze "machinist" zet de motor aan en we scheuren met een noodgang over de rails. Totaal niet comfortabel, maar zeer leuk om een keer te doen. Na een paar minuten komen er tegenliggers aan.. Oh Oh en nu? Want het is slechts een enkel spoor! Huppa de dames moesten even vh kleedje af en in de berm wachten. De bamboevlonder wordt vd wielen afgetild en in de berm gelegd. De wielen volgen daarna ook. Na 5 min wachten, zijn er 3 bamboetreintjes gepasseerd en kan ons "treinstel" weer in elkaar gezet worden, waardoor we weer verder konden. De rit zelf duurt maar 15/20 min en dan kom je aan in een klein dorpje, waar je letterlijk en figuurlijk omver wordt gelopen door alle mensen die iets aan je willen verkopen! Dus uiteindelijk met 4 leuke armbandje voor zeer weinig(want ja ik ben gek op afdingen.. Haha), stappen we weer onze trein. Na nog een paar keer stoppen voor tegenliggers komen we weer veilig aan bij onze scooter. Aangezien we een scooter hadden gekregen met bijna lege banden, hebben we deze eerst maar even ergens laten oppompen. Na 25 km rijden kwamen we aan op onze volgende bestemming, maar eerst moesten we wat gaan lunchen. We gingen bij een "restaurantje" zitten en bestelde daar een colaatje en een fried rice met kip... niet wetende dat deze arme kip nog geslacht moest worden, terwijl wij hier zaten te wachten op ons eten! Toen we na een half uur ons bordje met eten kregen, zag die kip er zo vies uit en de rijst smaakte ons ook helemaal niet! Dus om maar even iets te eten binnen te kunnen krijgen hebben we met lange tanden een paar rijstkorrels naar binnen gewerkt. Daarna hebben we 360 treden beklommen(dit vonden onze gewonde voetjes overigens iets minder leuk) om de tempel Wat Banan te bekijken, dit was wel een mooie tempel boven op een berg. Dus na wat kiekjes te hebben gemaakt zijn we voorzichtig en stapje voor stapje die 360 treden weer naar beneden gegaan. Toen hadden we wel een verse kokosnoot verdient die we samen met een verse mango hebben opgepeuzeld. Weer terug aangekomen in Battambang hebben we alvast even gezocht naar een plekje om de volgende dag te kunnen ontbijten. We zagen ineens hele leuke winkeltjes, dus daar gingen we ook maar even rondneuzen. Uiteindelijk kwamen we met 2 mooie enkelbandjes en heerlijke scrub weer naar buiten. 'S avonds hebben we onszelf even flink verwend, want we hebben lekker samen een flesje rode wijn gedronken met een bord met heeeeeel veel kaas, brood en een paar hammetjes. Eindelijk iets anders dan bier en rijstkorrels ;-)
Vanmorgen zijn we in de bus gestapt richting onze volgende locatie: Siem Reap. Hier blijven we 5 nachten, dus het is wel lekker dat we de aankomende dagen even niet moeten reizen. Hier gaan we o.a. het mooie Angkor Wat bekijken. We hebben een leuk hotelletje geboekt met en zwembad, dus hier vermaken we ons de aankomende tijd wel!!! Tot snel

Lee-hai!!

1. Jantiene:
    18 februari 2017
    Zo te lezen is het genieten en afzien, maar meer genieten hoop ik!
    Heel veel plezier en geniet van die 35 graden, jaloers!!
  2. Sanne v. Gogh:
    18 februari 2017
    Bah! Lelijk terecht gekomen :s rustig aan jullie moeten nog even!
    Wat maken jullie een hoop mee zo zeg.
    Geniet van het weer!! Hier komt voorjaar eraan maar wel langzaam ;)
    XxX
  3. Yvonne:
    18 februari 2017
    Ladies, superleuk om te lezen en om de foto's / filmpjes te zien van de omgeving en het eten
    Enehhh, een paar littekens is een 'mooie' herinnering, maar wel de bedoeling dat jullie heel en zonder MRSA terugkomen
    Liefs
  4. Yvonne:
    18 februari 2017
    PS; jammer dat emoticons niet herkend worden;-)