Kalaw en Inle lake

1 februari 2017 - Yangon, Myanmar

Hey allemaal,

Hoe gaat het in ons koude kikkerlandje? Hier weer een berichtje vanuit het zonnige Myanmar. Tevens zal dit ook ons laatste bericht zijn vanuit Myanmar, want morgen reizen we verder naar Cambodja.

Afgelopen week hebben we weer veel mooie en leuke  dingen gezien en gedaan. We zijn vrijdag begonnen met de trekking van Kalaw naar het Inle lake. Omdat wij een 2 daagse trekking deden, werden we eerst met een busjes naar een ander dorpje gebracht. Na een plaspauze zijn we gestart met de wandeltocht door het mooie landschap. We zaten in een groep met 8 anderen (2 Canadezen, 2 Franse, 2 Chilenen en 2 Birmezen) en een gids(meisje van 19). Tijdens de eerste dag hebben ongeveer 22 km gelopen en zijn we tussendoor in een aantal dorpjes gestopt voor een kopje thee en een lunch. Het was een zeer pittige dag, want je loopt in de brandende zon, continue berg op berg af, geen één stap is gelijk, je bent afhankelijk vd rest vd groep en daarnaast heb je best een zware rugzak op je rug. Maar het is ons gelukt en we hebben we er zeker ook van genoten hoor ;-) Het landschap is mooi, je komt langs lokale dorpjes, alle kindjes zwaaien je toe (of soms een die gaat huilen) en je ziet veel bedrijvigheid in de weilanden. Rond 18:00 uur kwamen we aan bij onze overnachtingsplek. We hebben eerst lekker gegeten en ze hadden zelfs de moeite genomen om een soort van frietjes te maken, dus dat was wel erg lekker naast alle rijst en noedels vd afgelopen weken. 'S avonds koelt het hier flink af, dus door een kampvuurtje konden we nog een beetje warm blijven. We waren erg vies geworden vd hele dag wandelen. Het zand heeft hier namelijk een oranje/ rode kleur zoals een soort gravel baan bij tennis. Dus even een toetenveger over ons gezicht en handen gehaald(De badkamer was een muurtje met 2 grote bakken met vies en ijskoud water, dus die sloegen we maar even over!) en slapen maar. We lagen met z'n allen in de bovenruimte vh huis, op een matje en met 2 fleecedekens p.p.  Als je midden in de nacht naar de wc moest, ging je dus naar buiten en dan stond er naast de weilanden een soort van wc huisje. Na een slechte nacht voor Anniek en voor mij een redelijk goede nacht zijn we rond 7:00 uur opgestaan. Na ons even gewassen te hebben met de toetenvegers zijn we aangeschoven bij het ontbijt. Een gelige rijst met lente-ui en aardappels in de vroege morgen is voor ons toch net iets te... gelukkig was er ook veel fruit. Die dag hebben we ongeveer 18 km gewandeld, nou het laatste uur waren wij er wel klaar mee hoor ;-). De groep liep namelijk zo langzaam, dus als we een stukje hadden gelopen, moesten we telkens wachten op de rest vd groep. Rond 14:00 uur kwamen we aan bij een restaurantje en hebben we eerst lekker geluncht, daarna zijn we in de boot gestapt om het Inle Lake over te steken. WoW, wat is het hier mooi! De bamboehuizen op palen, de drijvende tuinen, het tegemoetkomende verkeer en natuurlijk de vissers die met 1 been peddelen en met hun andere been op de boot staan. Rond 16:00 uur kwamen we aan in ons hotel. Na heel even plat te hebben gelegen zijn we iets gaan eten in het dorpje. Na het eten hebben we ons eindelijk goed kunnen douchen. Pff daar waren we toch best wel aan toe!
Na een goede nacht hebben we eerst onze was maar even weg gebracht, want onze kleding was echt heel erg vies geworden. Met het ontbijt achter de kiezen hebben we 2 fietsen gehuurd(€1,- per dag) en zijn we voor een deel rond het meer gaan fietsen. Helaas had Anniek niet echt de beste fietst, dus tussen door een paar keer moeten stoppen omdat haar stuur telkens helemaal los zat en draaide. Tegen lunchtijd hadden we eindelijk een goede en fatsoenlijke fietsenmaker gevonden. De mensen daar waren erg hun best aan het doen om ons te helpen, dus dat was erg fijn. Daarna ging het gelukkig een stuk beter met de fiets (we hebben uiteraard niet die €1,- betaald voor de fiets die dag). Na een lekker kopje soep en een fried Rice zijn we met onze fietsen op de boot gestapt en hebben het meer overgestoken. Rond 15:30 uur kwamen we aan bij de Red Mountain wijngaard. Daar hebben we eerst een wijnproeverij gehad met 4 verschillende lokale wijntjes. Hier kwamen we ook de Canadezen weer tegen van de trekking en samen hebben we lekker 2 flesjes wijn opgedronken onder het genot van jaja een kaasplankje!! Wij waren helemaal blij!! De wijn was wel een beetje bocht, maar we waren al blij dat we eindelijk weer eens een wijntje konden drinken. In Azië is er namelijk meestal geen wijn te krijgen en laten wij daar nou net zo dol op zijn. Vanaf deze plek hebben we de mooie zonsondergang bekeken. Toen weer op het fietsje gesprongen richting ons dorpje.
De volgende dag werden we om 8:00 uur opgehaald bij ons hotel. Samen met de Canadezen hebben we die dag een bootje gehuurd om alle highlights rondom en op het meer te zien. We zijn bij de zilversmid, de ijzersmid, de weverij, de sigarenmakers, de longnecks, de vissers, een tempel, een klooster, de drijvende tuinen en een vissersdorpje geweest. Tegen 16:00 uur hebben we bij een luxe hotel op het water een paar biertjes gedronken en daarna de zonsondergang midden op het meer bekeken vanuit ons bootje. Heel mooi!!
Na het avondeten zijn we op tijd naar bed gegaan, want we waren best moe na zo'n dag op het water.
Gisteren zijn we na het ontbijt naar de mingalar market geweest. Dit was een erg leuk markt met echt van alles. Dus na een beetje geshopt te hebben op de markt hebben we ergens een soort tosti gegeten, even iets anders dan rijst of noedels. Niet wetende dat het drankje van de lunch later voor een hele hoop ellende zou zorgen. Na de lunch hebben onze bikini aangetrokken en zijn we opzoek gegaan naar een hotel met een zwembad. Bij onze 3e poging lukte het en mochten we de rest vd middag voor €2,- aan dat zwembad blijven liggen. Tegen 17:30 uur gingen we terug naar het hotel. Toen we later zaten te eten bij een restaurantje waar we die week al eerder heerlijk hadden gegeten, werd ik met de minuut steeds slechter. Snel naar het hotel gehold en daarna heb ik de rest vd avond bijna elk kwartier de wc gezien. Pff wat voelde ik me vreselijk. Vannacht ook nog 2x flink moeten spugen en brrr wat had ik het koud. Dus vanmorgen was ik zo slap als een vaatdoek. Helaas was het vandaag zo dat we "even" 12 uur in de bus moesten zitten, aangezien we morgenvroeg moeten vliegen. Dus met ORS, de nodige loperamide, reistabletjes en paracetamol in de bus gestapt. Elke stop holde ik weer snel naar de wc en dan maar hopen dat de het de aankomende 2 uur weer goed zou gaan. Gelukkig was de bus prima, met ruime stoelen die je goed plat kon leggen. Dus we hebben beide veel geslapen vandaag. Rond 19.00 uur kwamen we aan op de bushalte. Gelukkig hebben we de rit van 600 km overleefd.
Op tijd naar bed, want morgen vliegen we vanuit Yangon naar ons volgende land: Cambodja. Met een 5 uur durende tussenstop in Bangkok hopen we morgen rond 16:30 uur aan te komen in   Phnom Penh. Een nieuw land, dus weer een nieuw avontuur. Eindelijk een korte broek aan, want dat werd in Myanmar niet echt gewaardeerd.

Myanmar is echt een super mooi land! Lieve mensen, heerlijk eten, mooie natuur en een leuke cultuur. Het hoogtepunt van Myanmar was voor ons zeker Bagan gevolgd door Inle Lake.

Tot het volgende verslag vanuit Cambodja!

Liefs ons!

Ps: We zijn al zo geïntegreerd dat we liever een hurk wc hebben dan een gewone normale toiletpot, aangezien de westerse toiletten hier zo vies zijn, dat we liever even gaan hurken;-)

1. Sanne:
    1 februari 2017
    Veel plezier in Cambodja!
  2. Judith te Paske:
    1 februari 2017
    Meisjes! Leuk om te lezen! Gaat tijd snel zeg. Jullie zijn alweer op weg naar volgende land! Heel veel plezier and safe flight! X
  3. Rita koenders:
    Mooi verhaal!!! Goede reis naar Cambodja
  4. Sanne v. Gogh:
    2 februari 2017
    Wat leuk in jullie verslagen te lezen. Zijn we toch een beetje bij jullie! Goede reis weer en op naar t volgende mooie deel vh avontuur!
  5. Jolanda Hansen:
    2 februari 2017
    Ik kan me helemaal inbeelden hoe je daar loop....klinkt allemaal erg leuk.....ik blijf je volgen...
  6. Henry Vermeer:
    3 februari 2017
    Mooi verhaal zeg. Lekker hurken dan maar. Goede reis naar Cambodja!
  7. Fenneke:
    6 februari 2017
    Hey meiden,
    Wat een droomreis, wat een belevenissen en mooie foto's.
    Vergeet niet te genieten van het nu! (naast het ziekzijn, vieze w.c.'s en primitieve wasplaatsen;)
    Jouw profielfoto is gaaf Anne
    Liefs Fen
  8. Eleonore van lith:
    6 februari 2017
    Ha lieve ANNIEK! Wat een leuke blog! En wat maken jullie te gekke dingen mee! Geniet samen; zo'n reis vergeet je nooooit meer! Xxx