Phnom Penh, Kep en Koh Tonsay

8 februari 2017 - Kep, Cambodja

Hai lieve familie, vrienden, collega's en andere geïnteresseerden in onze avonturen!

Eindelijk weer een berichtje en dit keer vanuit het mooie Cambodja. Afgelopen donderdag zijn we van Yangon naar Bangkok gevlogen. Na een overstap van 5 uur zijn we doorgevlogen naar Phnom Penh. Op het vliegveld hebben we een visum geregeld en geld gepind. Ze betalen hier met Dollars en Riel, dus dat was voor ons in het begin weer even wennen. Nu zitten we er overigens weer helemaal in!
Met de taxi zijn we daarna snel naar het hostel gegaan en daar troffen we eindelijk een wat luxere plek aan. Grote schone bedden en een grote mooie moderne, maar vooral schone badkamer! Heerlijk!! Die avond hebben we een lekker pittig noedelsoepje op straat gegeten. Helaas had ik de eerste dagen in Cambodja nog niet heel veel trek, gelukkig is dat nu weer helemaal hersteld. Onze eerste dag in Phnom Penh zijn we heftig begonnen. We zijn namelijk naar de Tuol Sleng en de Killing Fields geweest. Voor diegene die dit niet weten, ik zal even wat info van internet meesturen.
-Het Tuol Sleng-museum, beter bekend als Genocide Museum bevindt zich in Phnom Penh (Cambodja). Het museum is gevestigd in een oude school die door de Rode Khmer werd omgebouwd tot de beruchte "gevangenis S-21" (Security Prison 21) en waar 20.000 gevangenen werden ondervraagd, gemarteld en vermoord. In het museum worden duizenden vaak afschrikwekkende foto's tentoon gesteld van slachtoffers van de Rode Khmer.
-Choeung Ek, ook wel de killing fields of velden des doods geheten, is een agrarisch gebied ongeveer 14 km ten zuiden van Phnom Penh in een boomgaard. Gevangenen van Tuol Sleng werden hiernaartoe gebracht en omgebracht. Om kogels te sparen sloegen de Rode Khmer kinderen dood door ze tegen bomen aan te slingeren of bij ouderen door hun hoofden met de achterkant van geweren in te slaan. Ook doodbloeden werd veel toegepast. Minimaal 20.000 mensen zijn hier omgebracht tussen 1975 en 1979. Choeung Ek was slechts één van de vele killing fields (velden des doods) in Cambodja.

We zijn deze dag gestart met S21. Bij binnenkomst van dit museum kregen we een audioguide mee met een boekje. Middels deze audiotour hebben we een rondleiding door het museum gehad. Dit was erg heftig en bij het eerste fragment liepen bij ons beide de tranen al over de wangen. We hebben hier uitgebreid de tijd genomen om alles te bekijken en te beluisteren. Het is gewoon niet voor te stellen dat er zulke vreselijke dingen gebeurd zijn. Je loopt door de gebouwen, ziet foto's, hoort de verhalen en ziet nog steeds overal bloedspetters en andere sporen van deze vreselijke gebeurtenis. Na 3,5 uur zijn we weer in de tuktuk gestapt en hebben we onze lunch(een zakje chips) gegeten. We waren zo lang in het museum geweest, dat we geen tijd hadden om ergens te gaan lunchen. We moesten namelijk door naar de killing fields.
Ook bij de killing fields kregen we weer een audioguide mee. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, bevinden zich hier massagraven. Ze hebben een groot deel hiervan opgegraven, maar er ligt ook nog een heel groot deel onder de grond. Je moet hier over de paden lopen, omdat anders de kans groot is dat je op botten of kleding staat. Deze komen namelijk door regen langzaam weer tevoorschijn. Aan het einde vd tour vind je een groot monument. Hierin bevinden zich minstens 9000 schedels en nog vele andere beenderen en kledingstukken. Op elke schedel is aangegeven hoe de betreffende persoon om het leven is gekomen ( door bijvoorbeeld een hakbijl, bamboestok, schop, machete).
Het was een hele heftige dag, maar we vonden zeker dat we hier naartoe moesten. Het hoort bij de historie vh land en het is dus niet altijd lang leve de lol. Toen we aan het einde vd middag terug kwamen hebben een welverdiend drankje genomen aan het zwembad.
De volgende dag zijn we op tijd opgestaan en de dag begonnen met het koninklijk paleis. Dit paleis was gelukkiger een stuk mooier dan dat we hadden gezien in Mandalay. Het was alleen WARM... dus we hebben flink zwetend door dat paleis gelopen. Over de boulevard zijn we richting Wat Phnom (tempel) gelopen! Deze was wel leuk, maar niet bijzonder... misschien worden we ondertussen een beetje tempelmoe ;-). Na de tempel gingen we verder richting de centrale markt. Het was al tegen lunchtijd en de dames hadden al weer trek gekregen. We kwamen met toeval langs een heel druk lunchtentje. Hier hebben we echt het lekkerste gegeten, wat we de afgelopen 3,5 week hebben gegeten! Het was een prutje met beef en rijst! Echt heerlijk! Na 1 uurtje op de centrale markt rond te hebben gelopen, besloten we om terug te gaan naar het hotel. Daar hebben we onze bikini aangetrokken en het zwembad heeft voor wat verkoeling gezorgd. In Cambodja is het namelijk wat warmer dan in Myanmar, dus een duik in het zwembad was geen overbodige luxe. Die avond hebben we heerlijk gegeten met een tafelbbq.
De volgende morgen kwam uiteindelijk na 3 kwartier wachten het busje ons ophalen voor onze volgende bestemming. Na een paar uur hobbelen kwamen we rond 14:00 uur aan in Kep. Dit is een klein plaatsje aan het strand dat bekend staat om zijn krab. Dus jullie raden al wat wij hier hebben gegeten..Haha! We hebben hier een bamboehutje en slapen gezellig knus samen onder de klamboe. Na aankomst hebben we even snel iets gegeten bij het hotel(slechtste eten Vd afgelopen 3,5 week!) en daarna snel een tuktuk genomen richting het strandje. We zitten namelijk eindelijk aan zee!
De volgende dag zijn we na een heerlijk ontbijt(stokbroodje met een gebakken ei en voor mij Nutella) op pad gegaan met de scooter. We zijn begonnen met een vlindertuin. Hier hebben we natuurlijk wat leuke kiekjes gemaakt en zijn daarna weer op de scooter gestapt richting onze volgende bestemming: de Kampot pepper farm. De weg hier naartoe was een drama... 4 km lang een zandweg met veel loszand, stof en stenen. Gelukkig heeft Anniek ons hier veilig naartoe gereden. O de farm hebben we na een tijd wachten een leuke rondleiding gekregen. Natuurlijk moesten we daarna ook even de peper proeven, dus hebben we na de rondleiding een lekkere lunch besteld. Met de lunch achter de kiezen zijn we doorgereden naar de volgende locatie. Dit was de white elephant cave. Hier hebben we van een jochie een rondleiding gehad door de grotten. En iewl wat stonk het hier na vleermuizen pis. Het was overigens wel leuk om even te zien. Aangezien de zweetstralen over onze rug liepen hebben we besloten om toen nog even aan het zwembad van de buren te relaxen. Dit was best lekker na zo'n warme dag!
Gisteren heeft een tuktuk ons rond 8:30 uur weggebracht naar de haven. Daar hebben we om 9:00 uur de boot genomen richting het eiland Koh Tonsay oftewel Rabbit Islands. Dit is een klein eilandje net voor de kust. Het is een eiland met slechts een aantal bamboehutjes en waar maar 4 uur stroom is per dag. Nadat we ons hutje hadden gezien zijn we richting een ander strandje gelopen. Daar hebben we tot een uur of 12 genoten vd zon. We waren ondertussen wel toe aan wat schaduw en hebben daarom bij ons hotel even wat gegeten en een paar potjes skipbo gespeeld. Aan het einde vd middag hebben we nog heerlijk met ons (puzzel)boekjes op een ligbedje gelegen. Die avond hebben we nog een paar potjes skipbo gespeeld en lagen we redelijk op tijd in ons bedje. We hebben hier een klein bamboehutje op palen. Er staat een bed met een klamboe en verder kan je je kont nauwelijks keren. De badkamer bestaat uit een simpele douche met alleen koud water en een hurktoilet, kortom de dames kunnen zich hier prima redden.
Vanmorgen waren we al op tijd op en zaten we rond 8 uur aan het ontbijt. De rest vd dag hebben we een heerlijk relaxt dagje gehad. Omdat onze spullen nog in het hotel in Kep lagen en we hier nog een nacht hadden geboekt zijn we aan het einde vd middag terug gegaan met de boot richting het vaste land. We hebben vanavond nog even lekker 2 bordjes met krab naar binnen gewerkt met een biertje.
We hebben namelijk besloten om morgen weer terug te gaan naar Koh Tonsay. Hierdoor hebben we onze plannen voor de aankomende week een beetje omgegooid, omdat dit zo'n heerlijk, klein en niet toeristisch eilandje is. We hebben in ieder geval voor 2 nachten een hutje geboekt, maar dit kunnen er ook gerust 3 of 4 worden. We zijn dus de aankomende dagen even uit de lucht. We hebben daar namelijk slecht 4 uurtjes stroom per dag en er is geen internet! HEERLIJK!
Dus lieve trouwe lezers... wij gaan de aankomende dagen even heerlijk niks doen en genieten!

Tot de volgende blog!!!

Liefs Jut en Jul

1. Joop:
    8 februari 2017
    Lekker ff uit hangen daar, Wie is eigenlijk Jut en wie Jul ??
  2. Minke:
    9 februari 2017
    Heerlijk dames!
    En zo leuk om alles zo bij te houden!

Zijn de korte broeken eindelijk uit de tas?

Xx
  3. Rita koenders:
    9 februari 2017
    Nou weer een leuk en indrukwekkend reisverslag !!!
    Ik heb geen spijt met jullie . Geniet er maar lekker van Jut en Jul Liefs
  4. Bianca:
    12 februari 2017
    zag de status van Anne's whatsapp.
    dit wekte enige nieuwsgierigheid
    wat zijn jullie een bijzondere reis aan het maken zeg!! ik blijf jullie volgen.
    hoe lang blijven jullie nog weg??

groetjes uit Beek en pas goed op elkaar.

liefs Bianca
  5. Alice Blok:
    13 februari 2017
    Lieve dames, mooi , indrukwekkend verhaal!
    Jullie maken wat mee zeg.
    Fijn dat er ook relaxte momenten bij zitten, uitrusten is ook erg belangrijk in de vakantie.
    Kleine info mijnerzijds,ik ben opnieuw oma geworden van een kleinzoon, Jona!
    Alles okay!
    Kijk met veel belangstelling uit naar het vlgd reisverslag.
    Liebe gruuuuussse Alice