Hanoi, Sapa & Halong Bay

22 maart 2017 - Tam Coc, Vietnam

Hey everybody!

De afgelopen dagen hebben we erg veel gedaan, dus het werd weer tijd voor een nieuw reisverslag. We zijn afgelopen donderdagavond aangekomen in Hanoi. Het duurde even maar toen hadden we alles geregeld met de visa en konden we met onze backpacks Vietnam betreden. We hadden met het hostel geregeld dat iemand ons op kwam halen bij het vliegveld. Dus nadat we even 10.000.000 dong hadden gepind stapte we in de taxi naar ons hostel. Brrr en dan vergeet ik jullie helemaal te vertellen dat het regende en dat het best koud was. Het was een vreselijk rit. Onze jonge chauffeur zat continue met 1 hand te bellen of iets anders te doen op zijn telefoon. Verder gingen we steeds van links naar rechts en werd er onophoudelijk getoeterd. Het zicht was ook nog eens bar en bar slecht, aangezien het flink regende en onze chauffeur de ruitenwissers maar heel zelden gebruikte. Gelukkig kwamen we na een uur aan in ons hostel. Hihi nou dit was de laatste keer dat wij een hostel met een dorm gingen boeken. Pff.. we hadden samen de bovenste verdieping in een 2persoons stapelbed. Verder was er nauwelijks ruimte om je backpack op te bergen en we konden onze kont er net keren. Voortaan gewoon weer een privé kamer voor ons! Het was al best laat, dus we hebben een Vietnamees biertje op straat gedronken en zijn toen na een lekkere warme douche in ons fantastische bed geklommen.
Na het ontbijt was het tijd geworden om Hanoi te verkennen. Wat een verschil met alle andere 3 de landen. Een super drukke stad, waar echt meer dan voldoende gebeurd. Het is soms alleen al leuk om op een kruispunt te staan en te kijken hoe alles  gaat. Maar goed, we stappen het hostel uit en het eerste wat we moesten doen was: een regenponcho kopen! Met een mooie rode en blauwe plastic poncho gingen we op pad. We zijn die ochtend naar: de Bach Ma tempel, het Hoàn Kiêm lake, St. Joseph Kathedraal en Hoa Lo Prison geweest. Toen werd het tijd voor een lunch, dus eindelijk was het tijd voor een Vietnamese Pho(noodlesoep). Deze was wel oké, maar niet echt heel bijzonder en heel lekker. We gingen op weg naar het national museum. Dus terwijl Anniek op haar telefoon maps.me(navigatie appje) gebruikt, steken we een groot kruispunt over. Op het moment dat we bijna over zijn gestoken komt er Vietnamees op een scooter achter mij vandaan en die probeert zo Anniek haar telefoon uit haar hand te graaien. Gelukkig pakte ze goed beet en kon ze na een beetje meerennen de telefoon uit de hand van die man trekken. Nou ik zou jullie zeggen... dit zag er best beangstigend uit. Gelukkig is het goed afgelopen, maar het was niet bepaald prettig. Nadat onze hartslag weer een beetje gedaald was, zijn we het museum in gegaan. Die middag zijn we nog naar 2 tempels geweest: Tay Ho Pagode en Quan Thanh tempel. Nadat we waren opgelicht door een taxi chauffeur hebben we een mooi north face regenjasje gekocht, want die plastisch poncho zat niet erg comfortabel. Bij aankomst in ons hostel kwamen we een Belgische jongen tegen. Hij was die dag terug gekomen uit Sapa en hij had wel een aanrader voor ons. Wij snel naar dat kantoortje toe, om te kijken of we nog iets konden regelen. Het bedrijfje was van een Nederlander. Dus na wat kletsen hadden we alles geregeld. Die avond hebben we een heerlijke gegrilde tonijn met limoengras gegeten en Vietnamese frietjes(soort kreukelfriet met heel veel knoflook en chilisaus). Het is maar goed dat we beide telkens hetzelfde eten, aangezien we zoveel knoflook eten ;-)
De volgende morgen zijn we vroeg opgestaan en hebben we onze backpacks weggebracht. Daarna was het tijd voor een kopje koffie bij Ho Chi Minh. Dus met een taxi gingen we naar het mausoleum. Nou en daar stond me toch een rij... niet normaal! Blijkbaar hadden vandaag meerdere mensen en heel veel scholen bedacht om vandaag Ho Chi Minh te bezoeken. Anniek is hier al een keer eerder geweest, maar toen was het lang niet zo druk. Met een beetje voorkruipen heeft het "slechts" 1,5 uur geduurd voordat we het mausoleum in konden. Het is echt heel apart dat iemand die al 48 jaar dood is, er nog steeds zo goed uitziet. Het leek echt alsof hij gewoon lag te slapen en elk moment op kon staan. Verder is het hilarisch hoe spastisch alles daar is. Je moet netjes in 2 rijen dit terrein betreden en er mag geen tas oid mee. Dus heel netjes liepen we met z'n allen in de rij rondom Ho Chi Minh. Daarna hebben we letterlijk nog even 15 min. door het museum gerend voordat het ging sluiten. Hierna hebben we een fietstaxi genomen richting de tempel van de Literatuur. Deze vonden we beide erg mooi. Na de lunch zijn we richting het Tang Long citadel gegaan. Hier hebben we ons een 1,5 uur prima vermaakt en daarna werd het tijd voor wat ontspanning. Mijn rug was namelijk helemaal op en tevens ook de rug van Anniek. We hebben toen echt een super goede massage (misschien wel de beste ooit) gehad van onze rug en schouders. Nadat we ons even hadden gedoucht bij het Nederlandse reisbureautje en onze tas hadden gepakt, hebben we nog maar een keer die heerlijke gegrilde tonijn gegeten. Om 21:30 uur stapten we in de nachtbus richting Sapa. Dit was wel een grappige gewaarwording. Je kon kiezen om boven of onder te liggen. Je ligt dan in soort golvend "bed" en je voeten komen in een bak te liggen. Je kan dus niet plat liggen en ik kon mijn benen niet gestrekt neerleggen. Dus een beetje half op de zij en met 2 reistabletjes hebben we die nacht redelijk goed geslapen. Om 6 uur 's ochtends word je die bus uitgeschopt en dan sta je ineens in de kou en regen op straat. Met 2 andere Nederlandse meiden(Marloes & Nikkie) hebben we een taxi genomen naar het hotel waar we konden douchen en ontbijten. Na een lekkere warme douche en een ontbijtje stapte we met z'n 4en het hotel uit.. en zowaar was het ineens droog. Samen met onze super leuke en lieve gids Sumee begonnen we onze trekking om 8:00 uur op de markt. Daar hebben we wat groente gekocht voor de lunch. Daarna konden we beginnen aan de tocht door de rijstvelden van Sapa. Er haakte 4 lokale dames bij ons aan, zij hielpen ons hier en daar als het nodig was. Aangezien we soms over riviertjes moesten lopen en door hele modderige gebieden. Je loopt continue berg op en daarna weer berg af. We kwamen langs kleine dorpjes en langzaamaan zagen we steeds meer rijstvelden. WoW dit gebied is echt heel mooi en erg gaaf! Bij de lunch hebben we afscheid genomen vd 4 lokale dames. We hadden al verhalen gehoord dat deze vrouwtjes je helpen, maar dat je wel iets van ze moest kopen. Dus na een beetje onderhandelen hadden we 2 beeldige etuitjes gekocht. Na de lunch gingen we met z'n 5en verder. Het uitzicht werd maar mooier en mooier en het was ook erg gezellig met onze gids en de andere 2 NL meiden. De weergoden waren ons ook goed gezind, dus we konden zelfs af en toe genieten van wat zonnestralen. Na een vreselijke lange en stijle afdaling kwamen we aan bij de homestay. Hier waren nog 4 andere Nederlanders. Ik ben gelijk naar boven gegaan richting het bed, aangezien ik echt helemaal gesloopt was met mijn rug. Na een uurtje plat liggen kregen we eerst wat Vietnamese frietjes. Daarna konden we allemaal helpen in de keuken, waar we lekkere loempia's hebben gemaakt. Na het helpen heb ik nog even op bed gelegen. Toen was het tijd voor het diner. We hebben met z'n allen geproost met een glaasje rijstwijn en daarna konden we aanvallen. Na de maaltijd kreeg iedereen een voetmassage. Het was meer een soort van voeten en kuiten strelen, maar het was wel ontspannend na ruim 18 km te hebben gewandeld die dag. Na nog wat kletsen en een biertje zijn we lekker bijtijds naar bed gegaan.
Na een goede nacht schoven we rond 9:00 uur aan bij het ontbijt(pannenkoeken met banaantjes). Het was heerlijk zonnig en om 10:00 uur konden we weer van start met de wandeling. Ik heb flink getwijfeld of ik die dag mee zou gaan. Gelukkig boden de andere meiden aan om mijn rugzak te dragen, hierdoor kon ik toch mee. We hebben die dag bijna 9km gewandeld(ietsjes ingekort voor mij) door de wederom mooie rijstvelden. Het kon de eerste dag niet overtreffen, maar het was zeker ook erg mooi. Nadat we een tijdje bovenop bij een waterval waren gestopt zijn we richting het einde van onze tocht gelopen. Hier hebben we een lekker bordje fried noodles gegeten. Rond 14:30 uur heeft een busje ons weer afgezet bij het hotel. Daar hebben we afscheid genomen van Sumee. Aangezien de nachtbus pas om 22:00 uur ging, hebben we met z'n 4en een oilmassage genomen. Daar was ons lichaam wel aan toe, na al dat klimmen en klauteren. Daarna zijn we allemaal even onder de douche gesprongen en om 18:00 uur konden we aanschuiven bij het diner. Om 21:00 uur kwam de taxi en die bracht ons richting de bus, die uiteindelijk om 22:00 uur vertrok. Rond 3:00 uur waren we in Hanoi en werden we de bus uitgeschopt. Ze hadden een hostel geboekt in Hanoi dus daar konden we naar toe. Daar hebben we tot 6:00 uur in bed gelegen. Toen hebben we ons gedoucht bij het Nederlandse reisbureautje en  daarna een goed ontbijtje naar binnen gewerkt. Nadat we Nikkie en Marloes goeiedag hebben gezegd, zijn we op de volgende bus gestapt voor onze volgende tour: Halong Bay. Na 2 uur rijden, stapten we over op de boot die ons naar tourboot bracht voor die dag. De rest vd dag hebben we door het mooie Halong Bay gevaren. In Halong Bay schijnt het maar een paar dagen per jaar echt heel mooi weer te zijn. Wij begonnen met de nodige (donkere)bewolking, maar tegen het eind vd middag hebben we zelfs een beetje vh zonnetje kunnen genieten. Dus we mogen niet klagen! We hebben op de boot geluncht, met een kajak gevaren en we hebben even gezwommen in het water! Naja zwemmen... binnen 1 minuut waren we er weer uit, want het water was heel koud. Rond 16:00 uur bereikte we het privé eilandje voor die nacht: Cat Ong Island.
Anniek en ik hadden geluk, want we liepen als eerste de grote slaapkamer in. We kozen natuurlijk het grootste en mooiste bed uit.. Hihi het was zo groot dat er hadden zelfs 2 mannen tussen ons in hadden gepast (Dan hebben jullie enigszins een idee hoe groot ons bed was, hihi). Na een warme douche gingen we om 19:00 uur lekker eten. Als "voorgerecht" kregen we gamba's, oesters en Vietnamese frietjes, daarna kwam het hoofdgerecht met rijst, groente en vlees. De rest vd avond hebben we nog een paar biertjes gedronken en gezellig gekletst.
Na een hele goede en lange nacht, werden we vanmorgen wakker met als uitzicht vanuit ons raam Halong Bay en de zee. Ik zeg prima wakker worden ;-)!
Na het ontbijt hebben we een wandeling gemaakt met z'n allen naar de top vh eiland. Deze was best gevaarlijk, omdat we over veel rotsen moesten klimmen. Jullie zullen het vast niet geloven, maar wij zijn hier een keer zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Een ander leuk Nederlands meisje(Raphie) die we hadden ontmoet had helaas wel haar duim open gehaald. Nadat we een beetje waren uitgezweet van deze tocht hebben we nog een paar potjes skipbo gespeeld. Na de lunch gingen we met de boot naar Cat Ba Island, daar moesten we met de bus verder naar de andere kant vh eiland. Daar stond weer een ander bootje op ons te wachten. Na een half uur varen kwamen we aan bij de volgende bus. Hier hebben we de rest vd groep verlaten en zijn we op de bus gestapt richting Ninh Binh. Helaas dropte deze bus ons na 15 min. rijden. Na bijna 2 uur(17:00uur) wachten kwam daar dan eindelijk onze bus richting Ninh Binh. Onze maaltijd voor vanavond werd toen maar een zakje chips, aangezien er niks fatsoenlijks te krijgen was op straat.
Na ruim 3 uur rijden zijn we veilig aangekomen in Ninh Binh. Hier hebben we met 2 Engelse een taxi genomen richting Tam Coc. Hier willen we 2 nachten verblijven. Tam Coc is zeg maar "het Halong Bay" vh vaste land. Dus we zijn benieuwd hoe dit is.Hierna zullen we verder doorreizen richting het zuiden van Vietnam.

De afgelopen week was best een zware en drukke week. We gaan nu weer even wat rustiger aan doen. Verder is Vietnam wel erg veranderd vindt Anniek. Mensen zijn best brutaal en helemaal niet vriendelijk. Ze proberen je overal op te lichten en ze zien ons alleen maar als geldautomaat waar je geld uit kunt trekken. Dit is wel jammer, maar hopelijk hersteld dit beeld in de aankomende weken een beetje.
Verder genieten we echt nog volop, want we beseffen ons maar al te goed dat we over 3,5 week weer naar Nederland vliegen.

Tot ons volgende verslag!

Liefs ons!

Ps: Thanks voor de leuke reacties telkens onder de blog! We lezen ze met plezier:-)

1. Jolanda Hansen:
    22 maart 2017
    Nou, dat is een heel verhaal...als ik het lees zie ik zo voor me. Met mijn eigen fantasie natuurlijk. Het is een hele belevenis voor jullie. Geniet nog maar lekker een paar weekjes. Groetjes uit beeeeeeeeeeeek.
  2. Kyra:
    23 maart 2017
    Wat gaat de tijd idd snel. Geniet er nog maar lekker van de laatste weekjes!
  3. Yvonne:
    Hoi meisjes,
    Gaat snel allemaal. Gelukkig kon je je telefoon vasthouden Anniekie, vinger door het ringetje;-) ?? Voor hetzelfde geldt was je en je tel en je vinger kwijt..
    Fijn dat het verder redelijk zonder kleerscheuren gaat en dat jullie zoveel moois zien. Wordt in Nederland weer afkicken van de biertjes dames en het (meestal) lekkere eten.
    En ik hoop dat de Vietnamezen bijtrekken en dat de laatste paar weken ook nog top zijn!
    Tot snel en liefs
  4. Corina:
    23 maart 2017
    Meiden wat maken jullie een waanzinnig mooie reis!!!
    Heerlijk om jullie te volgen en ook zo leuk geschreven :)
    Veel plezier!!!
    Liefs Corina
  5. Judith te Paske:
    23 maart 2017
    Joeheooo! Goed om te lezen dat jullie het naar je zin hebben. Wordt weer afkicken straks met het missen van natuurschoon! Wel weer eigen bedjes dan ;-) veel plezier en gelukkig zijn jullie er alweer bijna haha! Xx