Dalat, Mui Ne, HCMC & Phu Quoc

9 april 2017 - Phu Quoc, Vietnam

Hai lieve luitjes,

Hoe is het in het mooie zonnige Nederland? Hier in het eindelijk zonnige Vietnam gaat het goed hoor! Onze laatste week in aangebroken, dus hier genieten we nog even van al het moois om ons heen! Eerst zal ik jullie even vertellen wat we de afgelopen week allemaal hebben gedaan en hebben meegemaakt.

We waren dus aangekomen in het "koude" en regenachtige Dalat. Na de lange en vervelende reis die we hierheen hadden gehad, hebben we die avond alleen even wat gegeten en 1 biertje gedronken in een bar met een doolhof. We hadden met de 2 andere Nederlanders afgesproken.. nou probeer die dan maar eens te vinden in een doolhofbar ;-)

Lekker op tijd lagen wij in ons bedje, zodat we de volgende morgen weer fris en fruitig zouden zijn. We moesten al vroeg op, want om 8 uur stond de taxi voor ons hotel. Hiermee zijn we samen met Liselotte en Bas een dagtripje gaan maken in de omgeving van Dalat. We begonnen de trip zonnig bij een koffieplantage. Bij deze plantage groeide de koffiebonen niet alleen aan de bomen, maar worden de besjes van deze bomen gegeten door wezels. De echte koffieboon wordt dan uiteindelijk uit de ontlasting van deze beesten gehaald. Na een lekker kopje koffie gingen we door naar de zijdefabriek. Dit was de 3e keer dat we naar een zijdefabriek gingen tijdens onze reis, maar deze was wel heel leuk en heel anders dan de rest. Hier stonden grotere machines en werkte een aantal dames heel hard om de zijde van de cocon vd zijderups te krijgen. Onze volgende stop was een tempel en vanaf deze tempel konden we doorwandelen naar de Elephant waterval. Dit was een slibberige tocht naar de onderkant Vd waterval. Het gekke was dat het water van deze waterval bruin was. Hierdoor was de waterval net even wat anders dan de andere watervallen die we al hebben gezien. Na een paar foto's gingen we weer richting de taxi. Daar kwamen we toevallig Folkert en Myrthe tegen, die nu een tocht aan het maken waren met de easyriders.  Na een klein uurtje rijden, kwamen we aan bij de Pongour waterval... helaas hadden we onderweg de donkere wolken op ons af zien komen. Nou toen we net aankwamen, ging het toch ineens hard regenen. Dus besloten we eerst maar iets te eten. Na het eten regende het nog steeds, maar iets zachter. We hebben toen vanaf de voet van de waterval snel een paar foto's gemaakt in een mooie wegwerp regenponcho. Op de terugweg naar Dalat hebben we nog het paradise lake bezocht, deze was wel oké. Daarna waren we er wel klaar mee en zijn we heerlijk naar ons hotel gegaan. Na even te hebben uitgerust op bed, zijn we richting de nachtmarkt gegaan. Hier hebben we lekker het één en ander gegeten. Weer gingen we op tijd naar bed, want we waren best moe en we moesten de volgende morgen weer op tijd op.

De volgende morgen stapte we om 7:30 in de bus richting Mui Ne. De rit ging door super mooie natuur en hoge bergen, verder was de rest vd rit heel zwaar en slecht. Rond 12 uur kwamen we aan en rond 13:15 uur konden we inchecken. We hebben toen de rest van onze reis vastgezet door de laatste hotels, busreizen en vluchten te boeken. Hierna zijn we naar het strand gegaan en ondanks de bewolking lekker onder een palmboom een boekje liggen lezen. Die avond hebben we met Folkert en Myrthe een hapje gegeten in een visrestaurantje.

De volgende morgen ging ons wekkertje al om 4:00 uur, want om 4:30 uur zou een jeep ons op komen halen voor de sunrise tour in de witte en rode zandduinen. Helaas kwam onze jeep pas om 5:00 uur! Dus we hadden nog best een half uurtje langer kunnen slapen...

Helaas waren we hierdoor een beetje te laat met de zonsondergang. Met een stevige wandeltocht richting de top vd witte zandduinen kregen we wel een mooi uitzicht. Het was wel een tikkeltje druk en toeristisch, dus echt mooie foto's maken ging een beetje moeilijk. Hierna gingen we door richting de rode zandduinen. Anniek ging even lekker zitten en ik ben richting de andere kant vd duinen gelopen. Hier had nog niemand gelopen, dus gelukkig kon ik nog wel een aantal mooie foto's maken. Na de rode zandduinen hebben we even een korte stop gemaakt bij een vissersdorpje, het was wel een mooie plaatje met alle gekleurde bootjes op het water, maar verder was het niet heel bijzonder. Daarna gingen we door naar de fairystream. Hier hadden we ons wel heel erg op verheugd en dit was ook erg leuk. Je loopt door een klein stroompje water midden in de mooie natuur, langs hele mooie bergen van witte en oranje/rode zandsteen. Om 9 uur waren we weer in ons hotel, dus we hebben toen onze backpacks weer ingepakt en zijn richting het strand gegaan. Hier hebben we ons tot 13:30 uur prima vermaakt met een leesboekje en hier en daar een klein dutje. Daarna hebben we wat gegeten en zijn onder de douche gesprongen bij het hotel. Om 16:00 uur zaten we klaar om met de bus naar Ho Chi Minh City (ook wel Saigon genoemd) te gaan. Na een half uur wachten kwam daar dan eindelijk onze sleeperbus. Heerlijk de sleeperbus, dan hoef je niet te zitten, maar kunnen we lekker een beetje liggen. Helemaal voor mijn rug is dat fijn. We hebben tijdens deze 5 uur durende tocht beide best veel geslapen (even een beetje bijslapen hoor). Toen we ons hotel rond 21:30 uur hadden gevonden, zijn we gaan douchen en hebben we heerlijk onze oogjes gesloten.

Na het ontbijt zijn we onze eerste dag in HCMC begonnen met een wandeling door de stad! Het is echt een hele leuke stad en als je ooit eens de meeste scooters bij elkaar in 1 stad wilt zien, moet je absoluut hier heen!  Oversteken doe je al slalommend tussen de scooters en auto's door, levensgevaarlijk soms. Maar aangezien ik dit verhaal nog kan typen, hebben we ook dit overleefd! Binnen no-time was ook ik dol op deze stad(Anniek is hier 3 jaar geleden al geweest en die was toen al verkocht)! Na een lunch bij de Carl's jr. (hier wilde Anniek heel graag heen voor een goede hamburger), zijn we richting het War Remnants Museum gegaan. Dit museum richt zich met name op de Amerikaanse rol tijdens de Vietnamoorlog. Een heel groot deel gaat over agent orange, dus dat was erg interessant maar ook zeer zeker heftig. Hier en daar hadden we beide vochtige oogjes en de rillingen lopen je over de rug! En dan te bedenken dat dit nog geen 50 jaar geleden is gebeurd. Helaas heb ik niet zo vh museum kunnen "genieten", aangezien na 10/15 min stil staan in het museum mijn rug helemaal naar de mallemoer was. Ik kan met mijn rug nog steeds niet gewoon stil staan en naar iets kijken. Dit was wel even een flinke domper voor mij, aangezien het in het begin vd reis best heel goed ging. De laatste weken gaat het helaas weer steeds slechter en kan ik echt niet zonder pijnstillers. Dus ik ging 15 min. op een bankje zitten en daarna rende ik even 5 min. het museum door en daarna moest ik weer zeker 15 min. zitten op het bankje om bij te komen. Dus bij mij liepen de tranen niet alleen over de wangen vanwege de heftige foto's, maar met name vanwege de pijn in mijn rug.

Om 17 uur werden we het museum uitgezet. We waren nog niet helemaal klaar, dus we besloten om de volgende dag terug te gaan aangezien de entree maar €0,60 was.

Na het museum hadden we wel een drankje verdient en zijn we richting een rooftopbar gegaan die we hadden gezien in de lonely planet. Toen we hier bovenop stonden, zag ik een veel mooiere bar en deze had tevens een veel mooier en breder uitzicht. Deze bar werd verbonden aan de andere bar via een brug tussen de 2 gebouwen, dus wij zijn netjes naar deze bar gegaan. Het was happy hour en dat betekende alle drankjes voor de helft vh geld waren. Hier hebben wij eens even goed gebruik van gemaakt;-) met een paar kleine hapjes erbij hebben wij ons een uurtje of 3 prima vermaakt. Hierna hebben we een taxi terug genomen en bij een Indiaas restaurantje een chicken tikka massala gedeeld. Toen waren we wel toe aan een voetmassage en pedicure, dus ik denk dat we van 21:30-23:30 uur daar heerlijk hebben gezeten. Daarna zijn we naar bed gegaan.

De volgende morgen hebben we lekker uitgeslapen en gingen we na het ontbijt weer terug naar het museum. Na het museum hebben we weer een poging gedaan om de Notre Dam in te gaan, want ja die hebben ze hier ook. Helaas was deze gesloten. Dus toen was het tijd om souveniertjes te kopen en waar kan je dat beter dan op de Ben Thanh market! En aangezien ik koningin afdingen ben, hebben we hier en daar goede deals gemaakt.. hihi! Ik heb veel Vietnamese vrouwtjes chagrijnig gemaakt! Oeps Haha!

Om 18:00 uur hadden we met Folkert en Myrthe afgesproken. Voor die tijd hebben we even uitgerust op bed. We hebben toen heerlijk bij de foodhallen gegeten. Dit is net zoiets als de markthal in Rotterdam of de hallen in Amsterdam, maar dan met name alleen met Aziatisch eten. Heerlijk!! Na het eten hebben we afscheid genomen van Myrthe. Zij vloog die avond weer terug naar Nederland! Toen was het tijd voor de ladiesnight op onze rooftopbar van de vorige avond. Het meisje vd bediening had ons die dag ervoor namelijk verteld dat het ladiesnight zou zijn van 21:00 tot 22:00 uur. En dat zou betekenen: een uur gratis champagne drinken, dus die kans laten wij niet voorbij gaan. Hihi

Folkert kwam iets later, omdat hij eerst even Myrthe ging uitzwaaien. Het was echt een fantastische avond! We hebben heerlijk champagne en andere drankjes gedronken en dat op deze supermooie rooftopbar in HCMC! Af en toe speelde er een vrouw op een viool samen mee met mooie moderne liedjes, dit was erg gaaf! Verder hebben we lekker gedanst en genoten van alles om ons heen! Tegen 00:00 uur besloten we dat het tijd was voor iets te eten. Helaas is er dan geen FEBO en broodje döner, dus wat doe je dan... je scoort bij de foodhallen een broodje banh mi met ei! Hmm Jammie wat was die lekker!

Snel zijn we ons bed ingedoken en de volgende morgen uitgeslapen. Na het ontbijt hebben we ons eerst maar even rustig gedoucht en daarna gingen we voor de 3e poging naar de Notre Dam... we dachten echt dat hij tot 11:30 uur open was.. helaas was het maar tot 11:00 uur. Helaas pindakaas, maar later hoorde we van Folkert dat deze kerk van binnen niet heel bijzonder was en dat je er alleen de eerste meter in mocht lopen. Dan maar een lekkere ijskoffie drinken. Hierna hebben we ons vermaakt in de botanische tuin en de zoo. De planning was eigenlijk om naar de Mekong Delta te gaan, helaas is mijn rug te slecht en te pijnlijk om dit te doen. Maar oké, de tuin en zoo was een goed alternatief voor deze dag. We hebben een late lunch genoten bij de foodhallen en daarna hebben we op de hotelkamer onze ereaders opgehaald en heerlijk even gelezen in het park voor ons hotel. Ik heb met name genoten van alles wat om mij heen gebeurde. Iedereen is aan het sporten(wandelen, voetballen, hardlopen etc.) en je kijkt werkelijk waar je ogen uit.

Daarna hebben we nog even op bed gelegen en zijn we weer richting de foodhallen gegaan met Folkert. Weer heerlijk gegeten en daarna nog een drankje gedaan ergens op straat. Toen was het moment aangebroken om afscheid te nemen van die lieve Folkert! Hij ging namelijk gisteren weer terug naar Nederland!

Toen Anniek al onder de douche stond had ik een appje van Mieke(oud collegaatje) ontvangen dat ze een drankje aan het toen was ongeveer 300 meter verderop. Dus ik heb Mieke en haar vriend even gedag gezegd en even wat tips gegeven voor hun verdere reis. Daarna moesten onze backpacks ingepakt worden. Hihi nou mijn backpack zit vol met souveniertjes en mijn kleren bevinden zich tussen de backpack en de flightbag.. want anders past het allemaal niet! Anniek krijgt alle spullen nog wel in haar backpack.

De volgende morgen(gisteren) hebben we het vliegtuig gepakt naar Phu Quoc. Dit is een eiland van Vietnam, maar het bevindt zich eigenlijk meer onder Cambodja. Hier hebben we gisteren ingecheckt in ons hotel en hier gaan we aankomende dagen alleen maar uitrusten en genieten! Kortom: smeren, keren, boekje lezen en lekker eten! Gelukkig is het weer hier een beetje bijgetrokken aangezien het hier de afgelopen weken erg slecht was. Momenteel is het onze 2e dag en het is dus helemaal niet vervelend dat er ook wat wolken zijn naast die heerlijke grote gele vriend!

We hebben gelukkig nog t/m vrijdagmorgen om te genieten van al dit moois. Vrijdagmorgen gaan we namelijk starten aan onze terugreis richting Nederland. Dus volgende week zijn we weer thuis bij al onze lieve familie, vriendjes en vriendinnetjes! Tot snel ...

Heel veel liefs vanuit het zonnige strand in Phu Quoc!

1. Mieke:
    Nog lekker genieten Anne en Anniek! Thanks voor de goede tips x
  2. Jan klaver:
    Dag meisjes,
    Fijn dat jullie het zo goed hebben.
    Alvast een hele goede reis terug.
    Ik kijk er naar uit om jullie teug te zien
  3. Jantiene:
    9 april 2017
    Geniet er nog even van en een goede terugreis!
    Tot volgende week!
  4. Pascale Ruitenberg:
    11 april 2017
    geniet van de laatste dagen en een hele goede reis terug!! ik heb erg genoten van jullie blog, echt super!
  5. Minke:
    11 april 2017
    Nog eventjes extra en volop genieten dan dames!
  6. Bettine:
    12 april 2017
    Wat een leuke verhalen steeds weer. Goede reis terug!
  7. Alice Blok:
    12 april 2017
    Home sweet home
  8. Jolanda Hansen:
    14 april 2017
    Jaja het zit er zo weer op....goeie en veilige reis gewenst...doe maar iets warms aan, want hier is het koud.....